På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
Dela

Medlem och Kundservice

Har du en fråga som till exempel gäller avgifter, hyresavier eller överlåtelser? Om du inte hittar svaret på din fråga här nedan kontakta oss genom att fylla i formuläret. Var så utförlig som möjligt så hjälper du oss att snabbare ge dig ett korrekt svar.
Behöver du göra en felanmälan i din bostad? Klicka här!

Vanliga frågor och svar

Var hittar jag mina avier med OCR-nummer?
Svar:
Via knappen ”Logga in” uppe till höger kommer du till Mitt HSB. Där kan du bland annat ta del av dina avier med tillhörande OCR-nummer.

Varför har jag fått avier fast jag sålt min bostadsrättslägenhet?
Svar:
Först på tillträdesdagen krediteras dina avier som säljare och nya skickas ut till köparen. Förbrukning av exempelvis el, vatten, värme eller eventuell överlåtelse- eller pantavgift, som debiteras retroaktivt, kommer då på en separat avi till dig som sålt din bostadsrätt.

Vad menas med IMD?
Svar:
IMD är en förkortning av ”Individuell Mätning och Debitering” vilket innebär att energiåtgången mäts i varje lägenhet samt att varje lägenhetsinnehavare betalar för sin egen förbrukning av exempelvis el, värme och varmvatten.

Hur fungerar HSB Bospar?
Svar:
Genom att bospara i HSB har du möjlighet att spara pengar till kontantinsatsen och du får dessutom förtur till HSBs hyresrätter och nybyggda bostäder över hela landet via dina intjänade bosparpoäng. Läs mer om hur HSB bospar fungerar här.

Hur många HSB bosparpoäng har jag?
Svar:
Via knappen "Logga in" uppe till höger kommer du till ”Mina Sidor” där du kan se hur många bosparpoäng du har. Om du vill följa ditt sparande loggar du in hos Swedbank.

Vilken plats har jag i bostadskön?
Svar:
HSB har ingen kö utan fördelar bostäder i första hand till bosparande medlemmar baserat på medlemens intjänade bosparpoäng. Hur många bosparpoäng som krävs varierar beroende på övriga sökanden och deras bosparpoäng.

Vad är en överlåtelseavgift?
Svar:
Det är en avgift som tas ut i samband med överlåtelse (försäljning, arv, gåva, bodelning) av en bostadsrätt, även kallad överlåtelse. Avgiften ska kompensera bostadsrättsföreningen för de administrativa kostnader som uppstår i samband med en överlåtelse.

Vad är pantsättningsavgift?
Svar:
Vid pantsättning av bostadsrätt får det enligt bostadsrättsföreningens stadgar uttas en avgift av bostadsrättsinnehavaren. Avgiften tas ut för nya pantsättningar och omplaceringar/ändringar av befintliga lån. Pantsättningsavgiften debiteras på nästkommande kvartalsavi. Notera att det är en avgift per lån, därmed kan du få flera pantsättningsavgifter beroende på hur ditt lån är strukturerat.

Andrahandsuthyrning

Hur går jag tillväga för att hyra ut i andra hand?
Svar:
Du behöver tillstånd av din hyresvärd/bostadsrättsförening för att hyra ut din lägenhet i andra hand. Det är du som innehavare av bostadsrätten alternativt förstahandskontraktet som ansvarar för lägenheten, dess skick och betalning av hyra/avgift under andrahandsuthyrningen. Föreningar får numera ta ut en avgift för andrahandsuthyrning. För att du ska veta vad som gäller för just din lägenhet hänvisar vi dig till din förenings stadgar.

Du hittar ansökningsblanketter för uthyrning i andra hand och fullmakt på Mitt HSB, via knappen "Logga in" uppe till höger. Blanketterna ska skickas direkt till styrelsen för din bostadsrättsförening.

 

Inloggning Mitt HSB

Hur loggar jag in till Mitt HSB?
Svar:
Du loggar in till Mitt HSB via knappen "Logga in" uppe till höger. Du kan logga in med BankID alternativt med ditt personnummer, 10 siffor, samt ditt tillhörande lösenord.

Jag har glömt mitt lösenord, hur går jag tillväga?
Svar:
Har du Mobilt BankID behövs inget lösenord. Om du inte vill logga in med Mobilt BankID kan du beställa ett nytt lösenord på inloggningssidan. Ditt nya lösenord skickas till den e-postadress du har registrerad hos HSB Norra Stor-Stockholm. Har du ingen e-postadress registrerad skickas lösenordet till din folkbokföringsadress.

Jag har beställt ett nytt lösenord men inte fått det, vad gör jag då?
Svar:
Vi kan ha fel e-postadress registrerad. Kontakta oss på kundcenter61@hsb.se för att få lösenordet hemskickat till din folkbokföringsadress. Din e-postadress kan sedan du uppdatera när du väl loggat in.

Mina uppgifter är felaktiga, hur gör jag för att ändra?
Svar:

  • Fel namn, adress eller avtalsdatum: kontakta oss.
  • Fel lägenhetsyta: kontakta din styrelse. Vi på HSB Norra Stor-Stockholm behöver underlag från dem för att kunna ändra lägenhetsytan.
  • Felaktiga panter: kontakta din bank. De måste meddela oss att en tidigare pant ska avregistreras.

Jag har skyddad identitet. Kan jag få inloggning ändå?
Svar:
Nej, tyvärr inte. Kontakta oss för att göra dina ärenden.

Avgift, hyra, e-faktura och autogiro

Vem bestämmer avgiften?
Svar:
Styrelsen i din bostadsrättsförening fastställer avgiften så att de sammanlagda avgifterna ger förutsättningar för en långsiktigt hållbar ekonomi i föreningen. Avgiften fördelas sedan till bostadsrättshavarna enligt föreningens stadgar.

E-faktura:
Om du anmäler dig för E-faktura skickar vi avin för din avgift eller hyra elektroniskt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen.

Logga in på din internetbank för att ansluta dig till E-faktura. På din internetbank söker du upp ”HSB Norra Stor-Stockholm ek förening” som mottagare och anger ditt personnummer, namn och avtalsnummer (avtalsnumret finns angivet på din hyres- och avgiftsavi). Om du ska betala fakturor där någon annan står som fakturamottagare anger du fakturamottagarens personnummer i fältet ”Alternativt personnummer”. Tillvägagångssättet skiljer sig något beroende på vilken bank du har och vi rekommenderar dig att kontakta din bank om du har frågor kring din anmälan.

Tänk på att om du byter till exempel bilplats behöver du anmäla det nya avtalsnumret för E-faktura via din internetbank.

Efter det att du anmält dig till E-faktura kommer det att börja gälla från och med nästa kvartals avisering, vilket vanligtvis sker cirka en vecka in i månaderna mars, juni, september och december.

Autogiro:
Du kan själv anmäla autogiro via din internetbank, du söker på ”HSB Norra Stor-Stockholm BG: 126-0009” Fyll sedan i personnummer som betalarnummer, om du vill betala för någon annan är det deras personnummer som anges. Om det är registrerat korrekt dras beloppet via autogiro till nästkommande kvartal.

HSB Bospar

HSBs bosparande är mer än ett vanligt sparande. Du får möjlighet att se dina pengar växa över tid, och du får dessutom dubbla förturer – till både hyresrätter och nybyggda bostäder över hela landet. Klicka här för att få svar på hur bosparet fungerar, hur man kommer igång, vilka sparformer som finns och mycket mer.

Medlemskap

Om du vill bli en av våra 550 000 medlemmar, eller om du vill söka medlemskap för din bostadsrättsförening, har du hittat rätt. Allt om vårt medlemskap och de många möjligheterna har vi samlat här. Om du vill bli medlem så kan du ansöka här.

Varför har jag inte fått en avi/faktura på den årliga medlemsavgiften?
Svar:
Det kan det bero på flera saker:

  • Du bor i en bostadsrättsförening som betalar din årliga medlemsavgift.
    • Du får då ett brev i januari och på avins inbetalningskort står texten ’makulerad’.
  • Vi behöver uppdatera din adress i vårt medlemsregister.
    • För att vi ska kunna ge dig bästa möjliga service behöver vi få veta om du byter din folkbokföringsadress. Det kan anmälas till oss via mejl eller telefon och vi ändrar adress förutsatt att din folkbokföringsadress är uppdaterad hos Skatteverket.
    • Du är undermedlem och ingår i samma årliga avgift som familjemedlem folkbokförd på samma adress. För att spara på miljön sänder vi endast avin i huvudmedlemmens namn.
    • Du har anmält e-faktura. Du får då fakturan digitalt via din internetbank.

Varför har både jag och min sambo har fått varsin avi/faktura?
Svar:
Troligtvis har ni båda ett varsitt medlemskap. Vi erbjuder våra medlemmar, folkbokförda på samma adress, möjligheten att ingå ett familjemedlemskap i vårt medlemsregister. Det innebär att en av medlemmarna kallas för huvudmedlem och övriga kallas för undermedlem. Huvudmedlemmen är den som erhåller avi på den årliga medlemsavgiften.

Varför har jag fått en avi/faktura fastän jag gått ur HSB?
Svar:
Du kan då bortse från avin då den är makulerad i vårt medlemsregister.

Att du erhållit en avi beror på att medlemsaviseringen skickades för tryck i början av januari och om du då fanns som medlem vid den perioden fanns din avi/faktura med.

Varför har jag inte fått ett årsmärke?
Svar:
Från och med 2018 har vi övergått till ett digitalt medlemsbevis som du hittar genom att logga in i Mitt HSB. Du loggar in genom att besöka www.hsb.se/norrastorstockholm, där klickar du på Mina sidor och sedan på Medlemsbevis. Genom att klicka på medlemsbeviset öppnas det i helskärm och kan på så vis lätt visas upp via en smartphone. Det går även att skriva ut en papperskopia av medlemsbeviset. Om du saknar en smartphone och utskriftsmöjligheter hjälper vi på Kund- och medlemsservice gärna till med en utskrift av ditt medlemsbevis. Kontakta oss via formuläret nedan eller på telefon: 010-442 50 00.

Jag har fått en avi/faktura med beloppet noll (0) kronor eller en mindre summa än vad jag brukar betala, varför ska jag inte betala full avgift i år?
Svar:
I de fall det finns ett överskott som täcker hela eller delar av medlemsavgiften dras överskottet av per automatik. På ditt inbetalningskort specificeras vilken summa som var överskottet.

Jag har fått en högre medlemsavgift än vad jag brukar, varför ska jag betala mer?
Svar:
I de fall det finns en skuld på hela eller delar av tidigare års medlemsavgift slås den ihop med årets medlemsavgift på inbetalningskortet. På ditt inbetalningskort specificeras också tidigare års skulder.

Hur avslutar jag ett medlemskap?
Svar:
Om du inte längre vill vara medlem i HSB Norra Stor-Stockholm behöver du meddela oss detta skriftligen via kundcenter61@hsb.se. Tänk på att om du är bosparare och avslutar ditt medlemskap förlorar du samtliga bosparpoäng som kan ge dig förtur till HSBs nyproducerade bostäder och hyresrätter.

Vissa bostadsrättsföreningar kräver också medlemskap i HSB Norra Stor-Stockholm för bostadsrättsinnehavarna. Vilka regler som gäller i den bostadsrättsförening du bor i framgår av föreningens stadgar.

Överlåtelse

Övergång av bostadsrätt kan ske på flera sätt. Överlåtelser sker genom försäljning av bostadsrätten, oftast med hjälp av en auktoriserad mäklare på orten. Förändring av ägarförhållande kan även ske genom gåva, arv eller bodelning. Vid överlåtelse behöver ett överlåtelseavtal mellan köpare och säljare upprättas. Vid fråga om gåva behöver ett gåvobrev upprättas och när det gäller en bodelning så är det ett bodelningsavtal som skrivs. I de fall det handlar om en överlåtselse via arv behöver vi en bouppteckning. Avtalet, oavsett fång, skickas därefter till HSB Medlem och Kundservice för vidare handläggning. Avtalsmallar finns att köpa färdiga i bokhandeln om du inte ämnar att anlita en mäklare på orten vid överlåtelse av din bostadsrätt.

Ifyllt avtal skickas till:
HSB Norra Stor-Stockholm
Box 162
177 23 Järfälla

Nya lån/omläggning av lån

I samband med nya lån/omläggning av befintliga lån så kommer din bank att be om ett utdrag ur lägenhetsförteckningen, även en så kallad mäklarbild. För att komma åt lägenhetsförteckning krävs att du mailar kundcenter på: kundcenter61@hsb.se som därefter kan skicka ut informationen till dig via post.

I samband med registrering av nya lån eller omläggning av befintliga lån kan din bostadsrättsförening komma att ta ut pantsättningsavgift för varje registrerat lån. Se mer info om denna avgift under rubriken ”Avgift och hyra”.

Meddelande om pantsättning skickas till nedanstående adress för registrering i föreningens lägenhetsförteckning:

HSB Norra Stor-Stockholm
FE 5408
838 77 FRÖSÖN

Om panthavaren är en privatperson skickas handlingarna istället till:

HSB Norra Stor-Stockholm
Box 162
177 23 Järfälla

Parkeringsplatser och förråd

Hur ställer jag mig i kö för att få en parkeringsplats eller ett förråd?
Om din förening erbjuder förråd och/eller p-platser och du är intresserad av dessa behöver du ställa dig i kö för att kunna bli erbjuden en plats när det finns en ledig. För att ställa dig i kö mailar du till kundcenter61@hsb.se. Vi behöver ditt fullständiga namn, telefonnummer, e-postadress, namnet på din bostadsrättsförening samt ditt lägenhetsnummer för att kunna ställa dig i kö. Det är viktigt att du i mailet tydligt anger vad det är du vill ställa dig i kö till, om det är parkeringsplats och/eller förråd.

Det går även bra att maila oss i de fall du vill byta en befintlig plats mot en annan.

Hur lång tid tar det innan jag blir erbjuden en parkeringsplats eller ett förråd?
Olika bostadsrättsföreningar har olika många förråd och/eller parkeringsplatser att erbjuda. Bostadsrättsföreningar kan ha många boende som står i kö för en parkeringsplats eller ett förråd till följd av att alla platser är upptagna för stunden. Det innebär att väntetiden kan bli lång. När du som boende blir erbjuden en plats kontaktar vi dig. Väntetiden beror med andra ord på vilken förening du bor i samt hur många som står i kön innan dig.

Hur säger jag upp en parkeringsplast eller ett förråd?
Om du som boende hyr en parkeringsplats eller ett förråd i samma förening som du bor i sägs platsen automatiskt upp per den sista i månaden den månad du flyttar från bostaden. I Portalen ser du dina aktiva avtal. Vill du säga upp en parkeringsplats eller ett förråd av andra anledningar än utflytt kontaktar du oss via kundcenter61@hsb.se

Nytt prisbasbelopp 2019

Prisbasbeloppet styr vad föreningarna kan ta ut i avgifter som till exempel vid andrahandsuthyrning eller pantsättning av bostaden. Prisbasbeloppet för 2019 är 46 500 kr vilket innebär att avgifterna from 2019-01-01 är: 

  • Överlåtelseavgift  1163 kr
  • Andrahandsuthyrningsavgift  4650 kr  ( 388 kr/mån)
  • Pantsättningsavgift 465 kr

Kontakta Medlem och Kundservice

Om du inte hittat den information du söker bland vanliga frågor och svar, vänligen kontakta oss via formuläret nedan. Var så utförlig som möjligt så hjälper du oss att snabbare ge ett korrekt svar på din fråga.

Personuppgifter bostadsinnehavare