HSB Riksförbunds årsredovisning 2023 klar: Ett utmanande jubileumsår

18 april 2024 100-årsjubileum, inbromsat bostadsbyggande och ett intensivt hållbarhetsarbete präglade 2023.
HSB 100 år

HSB Riksförbunds års- och hållbarhetsredovisning har nu godkänts av styrelse och revisorer inför fastställandet under årsmötet i maj. Du hittar den genom att följa länken.

Nya krav på regelefterlevnad påverkar hela organisationen. En orolig omvärld och den ansträngda ekonomin utmanar många branscher – och inom bostadsbyggandet konstaterades en tvärnit. Något som i sin tur påverkat boendesituationen i Sverige i stort och som fått HSB att skärpa tonläget gentemot beslutsfattande politiker.

"Jubileumsåret har på många sätt varit en påminnelse om varför HSB grundades och behövs än idag", konstaterar riksförbundets ordförande Johan Nyhus i sin kommentar till årsredovisningen.

En viktig milstolpe under året var valideringen av HSBs klimatmål av Science Based Target Initiative, SBTi.

"Trots utmanande tider står vår strategi för hållbar tillväxt fast och vi behöver öka takten ytterligare för att nå våra klimatmål, skriver HSB Riksförbunds dåvarande tf vd Bodil Markusson.

Det finns också glädjeämnen i årsredovisningen. Bospararna blir fler, HSB befinner sig fortsatt på Academic Works topp 100-lista över attraktiva arbetsgivare för unga och nöjdheten avseende samtal till HSBs juridiska rådgivning skjuter i höjden.

"Vi är redo för nya tag", skriver Bodil Markusson. Hon påpekar att även 2024 blir ett utmanande år, men att verksamheten är väl anpassad efter det nuvarande ekonomiska läget.