Hållbara bostadsrättsföreningar

Hållbarhetsbidraget är ett sätt för HSB Skåne att ge tillbaka till de medlemsföreningar som agerar långsiktigt. Vi är lika måna som bostadsrättsföreningarna om att fastigheterna och de som bor i de ska hålla länge. Nytt för 2018 var att föreningarna även hade möjlighet att söka bidraget för socialt hållbara aktiviteter och insatser.

HSB Skånes Hållbarhetsbidrag tilldelas 13 bostadsrättsföreningar till en summa av drygt 750 000 kronor för projekt under 2018. Föreningarna som tilldelas bidraget har under 2018 utfört åtgärder och aktiviteter som skonar klimatet eller som bidrar till den enskilde medlemmen och dess välbefinnande. Hållbarhet går att arbeta med inom så gott som alla områden, det visar inte minst FN:s 17 globala mål. Vi behöver ta hand om såväl miljön som våra medmänniskor.

Genom Hållbarhetsbidraget har HSB Skåne lyckats lyfta de projekt som inte bara handlar om rent underhåll av bostadsrättsföreningarna. Bidraget blir en morot för föreningarna att ta sig an projekt som bidrar till en minskad miljöpåverkan och att få medlemmarna att må bra. Kravet som finns för att få bidraget är projektet ska vara uppstartat, vilket innebär att projektet inte kan vara avhängt på att bidraget kommer in. Det ska vara ett större incitament för föreningen att faktiskt genomföra åtgärden.

Hållbarhet för HSB Skåne är att agera i alla de led som är möjligt. I HSB Skåne väljer vi exempelvis att köpa in grön el, installera solceller och laddstolpar. Till detta kan vi tillägga att vi anordnar sociala event för att fler medlemmar ska hitta gemenskap och att vi äter frukost tillsammans på arbetsplatserna för att främja det sociala klimatet mellan kollegorna.

Läs också...

Miljö

Miljöåret 2018

HSB Skåne Globala målen

Vi arbetar för hållbarhet

Medarbetare

Vi tar pulsen på verksamheten

Statistik anställda

Det här är vi – medarbetarstatistik

Toughest Malmö

Friskvård för nöjda medarbetare

Väl rustade inför GDPR

Bostadspolitisk debatt i Lund

Bostadsproblematiken i Lund lyftes upp i debatt

Tillbaka till startsidan för årsredovisningen 2018.

2018 i siffror.