Avgifter

Som bostadsrättshavare betalar du inte hyra (!) du betalar däremot något som kallas för årsavgift. Denna årsavgift fastställs av styrelsen och är till för att täcka bostadsrättsföreningens alla gemensamma kostnader. Samtliga lägenhetsinnehavare delar på de intäkter och kostnader som föreningen har. Det innebär att man inte betalar hyra för lägenheten. Istället betalar man en årsavgift som delas upp i 12 månader,

I månadsavgiften till föreningen ingår skötsel av föreningens hus, hantering av hushållssopor, tömning av återvinning och grovsopor, städning av trapphus, trädgårdsskötsel, snöskottning, samt underhåll av gemensamma utrymmen såsom trapphus och tvättstugor.

Det tekniska underhållet innefattar förenklat hela driften och service av ventilations-, vatten- och värmesystemen. I månadsavgiften ingår även styrelsearvoden och ekonomisk förvaltning samt basutbudet för kabel-tv.

Årsavgift

Årsavgiften skall betalas med en tolftedel varje månad och i förskott (månadsavgift). Månadsavgiften ska vara bostadsrättsföreningen tillhanda senast den sista i varje månad som avgiften avser. Det vill säga avgiften för januari ska vara brf tillhanda senast den sista december. En förseningsavgift tas ut av föreningen för att täcka extra kostnader om avgiften inte betalas i tid.

Överlåtelseavgift

När du köper eller säljer din bostadsrätt (övergång) tar föreningen ut en överlåtelseavgift motsvarande 3,5 procent av gällande prisbasbelopp för varje transaktion. Överlåtelseavgiften betalas av säljaren. Detta gäller även vid arv, gåva, bodelning byte eller annan form för övergången. Kvarboende dödsboägare debiteras dock inte.

Pantsättningsavgift

För pantsättning tar föreningen ut, av pantsättaren, en pantsättningsavgift med 1,5 procent av gällande prisbasbelopp vid varje tillfälle för ny eller omförd pantnotering.

Avgift för andrahandsupplåtelse

För andrahandsupplåtelse tar föreningen ut, av bostadsrättshavaren, en avgift med 10 procent av gällande prisbasbelopp per år.