Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Avsluta medlemskap

Tack för att du har varit medlem i HSB Stockholm! Du vet väl att du kan fortsätta vara medlem i HSB även om du inte bor i en HSB-bostad?

Det finns många fördelar med att vara medlem i HSB Stockholm. Du kan läsa om alla dina förmåner och aktuella rabatter under Medlemserbjudanden. Om du redan bestämt dig för att du vill avsluta ditt medlemskap, fyller du i formuläret och signerar med BankID.

Du behöver vara över 18 år för att själv avsluta ditt medlemskap hos HSB. Vid innehav av ett HSB Bosparkonto kommer bosparpoängen att nollställas i och med att medlemskapet avslutas.

Har du fått en avi?

Om du avslutar medlemskapet före förfallodatumet kan du bortse från medlemsavin, då denna kommer att makuleras.

Vad händer när du avslutar?

Vid utträde ur HSB Stockholm återbetalas medlemmen den andel på 500 kr som betalats vid inträde, så länge det inte finns några förfallna obetalda medlemsavgifter. Obetalda medlemsavgifter dras då av från medlemsandelen vid utträde.

HSB Stockholm använder Swedbanks utbetalningsservice för utbetalningar. Genom att anmäla ditt kontonummer till Swedbanks kontoregister kommer utbetalningen från HSB Stockholm sättas in direkt på det anmälda bankkontot. Notera att det kan ta 2-3 bankdagar för kontoregistreringen att genomföras, så om du vill säkerställa att återbetalningen sätts in på ditt konto rekommenderar vi att du anmäler ditt kontonummer till Swedbanks kontoregister 3 bankdagar innan du avslutar ditt medlemskap. Läs mer om Swedbanks kontoregister här: http://www.swedbank.se/kontoregister

Om ett konto inte finns registrerat i Swedbanks kontoregister så kommer utbetalningen istället i form av en kontantutbetalningsavi, som kan lösas in på ett flertal olika platser i Sverige.

Avsluta mitt medlemskap

Saknar du BankID?

Om du inte har BankID kan du fylla i kontaktformuläret här. Ange att du vill avsluta medlemskapet samt ditt person- eller medlemsnummer.

Avsluta medlemskap för minderåriga barn

Du kan avsluta medlemskapet för ditt barn genom att fylla i kontaktformuläret här. 

För avslut behöver du bifoga en skriftlig uppsägning undertecknad av samtliga vårdnadshavare samt ett personbevis från Skatteverket som styrker vem eller vilka som är vårdnadshavare. 

Notera att eventuella bosparpoäng nollställs i och med att medlemskapet avslutas.

Återbetalning

Vid utträde ur HSB Stockholm ska resterande andel återbetalas.

HSB Stockholm använder Swedbanks utbetalningsservice för utbetalningar. Genom att anmäla ditt barns kontonummer till Swedbanks kontoregister kommer utbetalningen från HSB Stockholm sättas in direkt på det anmälda bankkontot. För att utbetalning ska ske till barnets bankkonto behöver kontouppgifterna anmälas till Swedbank. 


Anmälan för omyndigt barn görs via valfritt Swedbankkontor. Om ett konto inte finns registrerat i Swedbanks kontoregister så kommer utbetalningen i form av en kontantutbetalningsavi som kan lösas in på ett flertal olika platser i Sverige.


Läs mer om Swedbanks kontoregister här: http://www.swedbank.se/kontoregister

 

Gäller utträdet ett dödsbo?

Om uppsägningen avser ett dödsbo behöver du fylla i kontaktformuläret här. Bifoga första sidan på bouppteckningen i formuläret och skriv i fritextfältet att avslutet gäller ett dödsbo.

Vad händer med mitt bosparande?

Vid innehav av ett HSB Bosparkonto omvandlas detta till ett vanligt sparkonto i Danske Bank. Bosparpoängen nollställs i och med att du avslutar ditt medlemskap i HSB.

Står det i föreningens stadgar att du behöver vara medlem?

Om det står i föreningens stadgar att medlemskap krävs, behöver du fortsatt vara medlem. Hör med din förening om du är osäker.