Riktlinjer vid försäljning och överlåtelse

Med anledning av allt snabbare försäljningstakt från mäklarföretagen har vi på ABDS Förvaltning märkt av att det uppstår frågor kring våra rutiner vad gäller tillsyn och informationsmöte. Vi är måna om en smidig process och att vår nya medlem ska känna sig välkomna och vara trygga i att få möjlighet till frågeställning och information om den aktuella föreningen.

 Vi har sammanställt hur föreningarna inom ABDS arbetar med överlåtelserna.

 Processbeskrivning

 Processen börjar med att er mäklare skickar överlåtelseavtalet till HSB Malmö för registrering.  Där kontrollerar HSB Malmö  eller Nabo AB panterna på respektive lägenhet. därefter sänds underlagen vidare till era föreningar för prövning av medlemskap i den aktulla föreningen.

Föreningen, har fyra veckor på sig att avgöra om medlemsansökan ska beviljas eller ej.

Föreningarna strävar alltid efter att ta beslut omgående, och detta arbete underlättas om er ansökan är komplett.

 Observera att ett beviljande av medlemskap inte är beroende om köparen beviljats lån från någon annan part. Medlemskapet baseras på andra uppgifter, prövning av löpandebetalningsförmåga m.m. Detta innebär bl.a att hänsyn inte tas till eventuell kreditgivares bedömning för lån. Är sökanden missnöjd med ett eventuellt avslag, hänvisar föreningarna till hyresnämnden.

Ni kan påskynda processen om ni vet att potentiell köpare haft lägre inkomst  föregående år, och inkomma med handlingar som stryker arbete och ny inkomst, eller borgensman. Likaås om sökande har inkomst från utlandet, inkom med handlagar som styrker detta från början.

Efter godkännande skickas en bekräftelse av beslutet till aktuell mäklare och kallelse går ut för tillsyn och informationsmöte för både säljare och köpare. Tillsynen vill vi boka i god tid och tillträdes datum bör därför inte vara för snäv i förhållande till ansökan om medlemskap.

Kallelse sker via mäklaren, samt HSB Portalen/Nabo  AB, där mäklaren ska ha lagt upp kontaktuppgifter, mailadress, till köpare och säljare. Då får alla samma information samtidigt.

Tillsyn och tillträde

 Vid tillfället för tillsyn lämnas information om föreningen, vad som är viktigt att tänka på, ansvarsförhållanden säljare – köpare, aktuella projekt och köpare visas runt i fastigheten mm.

 Vid mötet genomförs även en tillsyn av de delar i lägenheten som föreningen är ansvarig för, och som är möjliga att se. Observera, detta är ingen besiktning. Besiktningsutlåtande får ev. intresserad köpare själv anordna.

 Informationstillfället beräknas pågå i 45 minuter.

 

 Representanter

Vid den bokade tillsynen är det önskvärt att både köpare och säljare infinner sig. Säljaren har möjlighet att anlita ombud, men föreningen är angelägna om att köparen infinner sig personligen. Observera, ingen inflyttning får ske innan tillträdesdagen. Ev. ändringar av tillträdesdagen ska skriftligen godkännas av föreningen, och nytt tillsynstillfälle ska bokas med framförhållning.

Vi hoppas att vårt förtydligande ska hjälpa oss genomföra vårt uppdrag från föreningarna, och att föreningarna får till en riktigt bra start för den nya medlemmen.

ABDS Förvaltning