Från sopor till solpaneler

HSB brf Roxen på Lorensborg i Malmö har nyligen installerat solpaneler på samtliga tre bostadshus. – Vi har ett högt miljötänk i föreningen så varför inte använda solen som energikälla? För oss var det viktigt att få egen el till trappuppgångar samt alla hushåll, säger Michael Svensson, ordförande i HSB brf Roxen.

Styrelsen kontaktade Adam Diebig, projektledare Energi på HSB Malmö, som utredde förutsättningarna och hjälpte styrelsen att handla upp och projektleda installationen.

Vi tittar in i en av trappuppgångarna tillsammans med vicevärden Fredrik Bernevik-Lindell. Huset har åtta våningar, och högst upp på taket finns panelerna som är ihopkopplade med elcentralen i källaren. Trappens olika våningsplan pryds av härligt mosaikkakel i femtiotalsstuk, i gult och svart. Och på varje våning finns de gamla sopnedkasten kvar.

– Det hade tidigare funnits planer på att dra stigarledningar från elcentralen till respektive lägenhet genom sopnedkastet, så därför låg det nära till hands att kika på samma lösning när det nu var dags för solpanelerna och alla dess dragningar, förklarar Michael Svensson.

Det visade sig vara en utmärkt idé. I sopnedkastet fanns gott om plats för fler ledningar och på köpet blev det mindre oljud och inget onödigt borrande i väggarna.

– Vi har inte fått ett enda klagomål! Eller så har vi bara väldigt tåliga medlemmar, säger Michael Svensson.

Elpriset i södra Sverige har varit rekordhögt. När november månad 2021 summerades var det en prisökning med 223 procent jämfört med året innan, enligt Sydsvenskan.

– Det är en del att tänka på vid solcellsinstallationer. Allt från bygglov och takens bärighet till skugga och brandsäkerhet, säger Adam Diebig.

Men samtidigt menar han att solceller är värt investeringen. Exempelvis är livslängden på anläggningen hos HSB brf Roxen minst 30 år och panelerna beräknas ge 90 000 kilowattimmar per år.

– Investeringen för Roxen är återbetald inom åtta till tio år. Om elpriserna fortsätter att stiga kommer det att gå ännu snabbare. Dessutom får vi en hög miljövinst, säger Adam Diebig.

solceller.jpg

Taket på HSB brf Roxen lämpar sig väl för solceller.