På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
Dela
  • mainimage
    Vad kan vi
    hjälpa dig med?

Kundsupport

Ring oss på 010-442 30 00
Öppettider vardagar kl 8-16

Felanmälan

Ring oss på 010-442 30 00
Öppettider vardagar kl 7-16
OBS! Om du gör felanmälan som inloggad på Mina sidor kan du även följa ditt ärende.

Förvaltningstjänster

Enskilda tjänster eller en helhetslösning? Vi ger ett kostnadsfritt förslag som passar just er bostadsrättsförening eller fastighet!

Vem ska jag kontakta?

En felanmälan gör du när något är trasigt och behöver lagas av till exempel en fastighetsskötare.

Kontakta oss på telefon eller mejl för frågor om till exempel medlemskap, avier eller parkeringsplats. Ring växeln på 010-442 30 00 om du vill bli kopplad till en specifik person eller avdelning på HSB Malmö.

Du kan alltid logga in på Mina sidor för att hitta avier, OCR-nummer och annat som rör ditt boende.

Vanligaste frågorna och svar

Jag har inte fått några avier
Svar: Är du nyinflyttad så får du avier efter tillträdesdagen. Finns inte namnet uppsatt på lägenheten eller postfacket vänligen sätt upp en tillfällig lapp. Kolla också så du har ändrat din folkbokföringsadress.

Varför har jag fått en påminnelse? Jag har betalt på den förre ägarens avier!
Svar: När man köpt en lägenhet ska man aldrig använda säljarens avier eftersom de avierna blir makulerade. Man ska alltid vänta på sina egna avier. Har du använt säljarens avier så måste du kontakta HSB Malmö info.malmo@hsb.se

Varför har jag fått en överlåtelseavgift?
Svar: Det är en administrativ kostnad som förening tar ut enligt sina stadgar. Inom HSB Malmö är det köparen som betalar arvodet. Överlåtelseavgiften är 2,5 % av basbeloppet.

Jag har sålt men ändå fått en avi?
Svar:  Många gånger debiteras elen i efterhand vilket gör att det skapas en faktura för faktisk förbrukning fram till avflyttningsdatumet och den avin kommer efter att man har flyttat ut.

Jag vill inte stå kvar som medlem längre
Svar: Vill du säga upp ditt medlemskap gör du det genom att fylla i och skicka in bifogad utträdesblankett. Där anger du namn, personnr, ev. ny adress, clearing o konto nummer, så betalar vi tillbaka din andel och avslutar ditt medlemskap i HSB Malmö. Har du fått en medlemsavi hemskickad, så bortser du naturligtvis från denna. Har det gått så långt att det gått ut en påminnelse, kommer andelen att kvittas mot en del av medlemsavgiften. Mailadress: info.malmo@hsb.se Postadress: HSB Malmö, Turning Torso, 211 15 Malmö.

  • Blankett för utträde ur HSB Malmö (tänk på att inte avsluta ditt medlemskap om du är bosparare, då mister du dina poäng. Ditt sparande flyttas till ett icke bospargrundande konto i Swedbank då)

Andrahandsuthyrning

Vad måste jag tänka på om jag vill hyra ut i andra hand?

Hyra ut i andra hand
Tänk på att du behöver tillstånd av din hyresvärd/bostadsrättsförening för att hyra ut din lägenhet i andra hand. Det är du som innehavare av förstahandskontraktet som ansvarar för lägenheten, dess skick och betalning av hyra/avgift under andrahandsuthyrningen.

Om du bor i en bostadsrätt vänligen vänd dig till din bostadsrättsförening. Blanketten finns att hämta här på vår hemsida under Om boende/Blanketter och mallar och den ska lämnas till din bostadsrättsförening.

Om du bor i en hyreslägenhet skickar du in en förfrågan till HSB Sundsfastigheter. Blanketten finns under Om boende/Blanketter och mallar och den ska lämnas till HSB Sundsfastigheter antingen via post till HSB Sundsfastigheter, Turning Torso, 211 15 Malmö eller så mailar du den till info.malmo@hsb.se.

Avgift/Hyra/Avier

Jag har fått en högre/lägre avgift på min avi, varför?

Det är styrelsen i din bostadsrättsförening som bestämmer avgiften.

Har du frågor om din avgift kontaktar du din styrelse, kontaktuppgifter hittar du vanligtvis i din entré eller på föreningens hemsida. Här finns en lista över de föreningar som har hemsida.

Vem bestämmer avgiften i en bostadsrättsförening?

Det är styrelsen i din bostadsrättsförening som bestämmer avgiften.

Har du frågor om din avgift kontaktar du din styrelse, kontaktuppgifter hittar du vanligtvis i din entré eller på föreningens hemsida. Här finns en lista över de föreningar som har hemsida

Var hittar jag mina avier med OCR-nummer?

Via knappen "Logga in" uppe till höger kommer du till ”Mina sidor”. Där kan du bland annat ta del av dina avier med tillhörande OCR-nummer.

Jag är nyinflyttad, när kommer mina avier?

Avierna kommer efter tillträdesdagen och skickas till din nya adress. Finns inte ditt namn uppsatt på lägenheten eller postfacket vänligen sätt upp en tillfällig lapp. Kolla också så du har ändrat din folkbokföringsadress.

Betala aldrig med förra ägarens avi utan avvakta egna avier i eget namn. Den som var innehavare av lägenheten den förste i månaden är betalningsansvarig för hela månaden. Vid tillträdesdag mitt i månaden gör säljare och köpare en avräkning av innevarande månads avgift. Är en mäklare inblandad brukar de hjälpa till att reglera avgiften i samband med tillträdet.

Har du inte fått avierna en vecka efter inflyttningen kontaktar du HSB Malmös hyror- och överlåtelseavdelning via mejl, overlatelser.malmo@hsb.se eller på telefon (efter kl 13), 010-442 30 00.

Jag har sålt min lägenhet, varför har jag fått avier?

Förbrukning av exempelvis el, varmvatten, värme eller eventuell överlåtelse- eller pantavgift, som debiteras retroaktivt, kommer på en separat avi till dig som sålt din bostadsrätt.

Många bostadsrättsföreningar har individuell enhetsmätning (IMD) på el, varmvatten, kallvatten och värme. Detta innebär att varje bostadsrätt betalar för den egna förbrukningen. Förbrukningen betalas fem månader i efterskott, exempelvis kommer januaris förbrukning på junis avi. När du flyttar till en förening med individuell enhetsmätning betalar du inga IMD-avgifter de fem första månaderna efter tillträdet. Den dagen du flyttar från föreningen kommer däremot de fem sista månadernas förbrukning att aviseras i efterskott till den som flyttat.

Hela kostnaden för det som förbrukas under den månad då överlåtelsen sker kommer att tillfalla säljaren. Det beror på att säljaren är betalningsansvarig månaden ut. Säljare och köpare reglerar internt/kommer överens om kostnaderna för den månadens förbrukningskostnader. Detta kan ske med schablon på försäljningsdagen, eller att man i efterhand går in på sin privata förbrukningsportal och kontrollerar hur mycket av förbrukningen som var säljarens respektive köparens.

Jag har sålt min lägenhet, varför har jag fått avi för medlemsavgiften?

Medlemskapet i HSB Malmö avslutas inte när du säljer, du måste själv göra ett aktivt val. Du kan fortsätta vara medlem och nyttja våra medlemsförmåner, men då betalar du själv den årliga medlemsavgiften (som tidigare betalades av din bostadsrättsförening).

Tänk på att inte avsluta ditt medlemskap om du är bosparare, då mister du dina poäng och ditt sparande flyttas till ett icke bospargrundande konto i Swedbank.

Jag har betalt på den förre ägarens avier, varför har jag fått en påminnelse?

Har du köpt en lägenhet ska du inte använda säljarens avier, eftersom de blir makulerade. Har du använt säljarens avier behöver du kontakta HSB Malmö info.malmo@hsb.se

Vad betyder ”överlåtelseavgift” på min avi?

Det är en avgift som tas ut i samband med försäljning av en bostadsrätt, även kallad överlåtelse. Avgiften är 2,5 % av basbeloppet och ska kompensera bostadsrättsföreningen för de administrativa kostnader som uppstår i samband med en överlåtelse.

Vanligen betalar den som säljer/överlåter lägenheten avgiften, om det inte uttryckligen står i föreningens stadgar att köparen ska betala avgiften.

Vad betyder ”pantsättningsavgift” på min avi?

Bostadsrättsföreningen är enligt lag skyldig att föra register över bostadsrätternas pantsättningar. För arbetet har bostadsrättsföreningen enligt stadgarna rätt att ta ut en administrativ avgift av bostadsrättsinnehavarna med 1 % av prisbasbeloppet per pantsättning. Avgiften tas ut på nästkommande kvartals första avgiftsavi.

Vad betyder ”IMD” på min avi?

IMD är en förkortning av ”Individuell Mätning och Debitering” vilket innebär att energiåtgången mäts i varje lägenhet samt att varje lägenhetsinnehavare betalar för sin egen förbrukning av exempelvis el, varmvatten, kallvatten och värme.

Vad är e-faktura?

Med e-faktura slipper du pappersavierna. Alla uppgifter är ifyllda i förväg och det enda du behöver göra är att godkänna e-fakturan med ett enkelt klick. Du sparar både på miljön och din egen tid - och det är såklart kostnadsfritt.

Hur skaffar jag e-faktura?

  1. Logga in på din internetbank
  2. Anmäl att du vill ha e-faktura. Var du hittar detta beror på vilken bank du har. Om du exempelvis har …
    1. Handelsbanken: Gå till menyn ”Betala och överföra” och välj ”e-faktura”.
    2. Swedbank: Gå till menyn ”Beställ tjänster” och välj ”anmälan/avanmälan elektronisk faktura”
    3. Nordea: Gå till menyn ”Betala och överföra” och välj “e-faktura”
    4. SEB: Gå till ”Betala/överföra” och välj ”e-faktura, Aktivera/ändra tjänsten”
  3. Sök efter ”HSB Malmö ekonomiska förening” och fyll i namn på avimottagaren, avtalsnummer och avimottagarens personnummer (om du inte står som avimottagare men vill betala fakturan för annan person).

Klart! HSB Malmö får din anmälan och noterar att du vill ha e-faktura. När du har anslutit dig till e-faktura kan du koppla den till autogiro. Om du av någon anledning vill gå tillbaka till pappersfaktura kan du när som helst avsluta tjänsten via din internetbank.

Har du problem att anmäla e-faktura, kontakta din bank.

Vad är autogiro?

Med autogiro sker betalningen automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Du slipper fylla i långa OCR-nummer och du behöver inte oroa dig för att glömma bort en betalning (och därmed undviker du eventuell påminnelseavgift). Det enda du behöver tänka på är att det finns pengar på ditt konto när pengarna ska dras.

Hur skaffar jag autogiro?

  1. Logga in på din internetbank
  2. Leta upp fliken för autogiro
  3. Bor du i hyresrätt söker du på ”HSB Sundsfastigheter AB”. Bor du i bostadsrätt söker du på ”HSB Malmö ek förening”. För att HSB Malmö ska kunna identifiera dig skriver du ditt personnummer som betalarnummer – om du vill betala för någon annan är det deras personnummer som du ska uppge.

Vad är skillnaden mellan e-faktura och autogiro?

Har du enbart e-faktura skickas ingen pappersavi. Den kommer till din internetbank och du godkänner betalningen där.

Har du enbart autogiro får du en pappersavi men beloppet dras automatiskt på förfallodagen

Har du både autogiro och e-faktura slipper du pappersavin och beloppet dras automatiskt på förfallodagen – utan att du behöver godkänna det i din i din internetbank.

Det är kostnadsfritt och du skaffar det via din bank.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, det går bra. Då slipper du pappersavi, beloppet skickas som ett meddelande till din internetbank och det dras automatiskt på förfallodagen.

Det är kostnadsfritt och du skaffar det via din bank.

Jag har beställt autogiro, varför får jag hem avier?

Ditt autogiro kommer igång efter vi fått ett godkännande från din bank. Får vi godkännandet mitt i ett kvartal kommer det inte börja dras förrän tidigast kvartalet efter. Så länge du får avier där det inte står att det dras via autogiro behöver du betala in manuellt.

Jag har autogiro, varför har jag fått en avi för min parkering-/garageplats?

Om du fått din parkering-/garageplats mitt i ett kvartal kommer avierna separat. På avierna för lägenheten kvartalet efter finns de med.

Boende

Var har ni hyreslägenheter?

Du hittar våra hyreslägenheter under rubriken Bo i HSB.

Jag kommer inte överens med min styrelse, vad ska jag göra?

(Jag är i tvist med min styrelse, vart kan jag vända mig?)

Som medlem i HSB Malmö får man medlemsrådgivning gratis. Telefonnumret till medlemsrådgivningen är 0771-472 472 och man får då prata med en jurist. I övrigt är det viktigt att man deltar på stämmorna där man har möjlighet att göra sin röst hörd och även få igenom förändringar genom att t.ex lämna in motioner.

Min man/fru har gått bort och lägenheten ska stå på mig, hur går jag tillväga?

Skicka in en kopia på en registrerad bouppteckning till HSB Malmö, Turning Torso, 211 15 Malmö

Jag ska ge bort min lägenhet, hur går jag tillväga?

Vid gåva går du in under Blanketter och mallar och skriver ut mallen gåvobrev som du kan fylla i. Du skriver ut minst två stycken, en till gåvotagaren och en till gåvogivaren, fyller i och skickar en kopia till HSB Malmö, Turning Torso, 211 15 Malmö, alternativ skannar in och skickar till overlatelser.malmo@hsb.se.
OBS! Tänk på att tillträdesdatumet ska vara en månad efter underskriftsdatumet!

Jag är nyinflyttad och undrar om bredband och tv?

Om du bor i en hyresrätt har du antingen Com Hem, A3 eller Telia Triple Play som leverantör.

Com Hem – 0771-115 115
A3 – 090-12 93 00 eller kundtjanst@t3.se.

Du kan läsa mer om utbuden och leverantörerna under rubriken Bo i HSB.

Vad innebär en tilläggsförsäkring?

De flesta har en hemförsäkring redan. De som bor i en bostadsrätt ska kombinera hemförsäkringen med en tilläggsförsäkring för bostadsrätten och får då ett brett ekonomiskt skydd som omfattar både bostaden och dina ägodelar. Vissa bostadsrättsföreningar står för tilläggsförsäkringen. Hör av dig till din bostadsrättsförening för att få reda på om de står för tilläggsförsäkringen hos er.

Jag vill ställa mig i kö till garage-/p-plats, hur går jag tillväga?

Om du bor i en hyresrätt ska du vända dig till Tom Wilkinson som är ansvarig uthyrare för våra hyresrätter.

Om du bor i en bostadsrätt ska du vända dig till den bostadsrättsförening som du bor i som tillhandahåller kölistorna för garage och p-platser. Föreningen meddelar sedan HSB Malmö.

Jag vill säga upp min garage-/p-plats, hur går jag tillväga?

Om du bor i en hyresrätt vänder du dig till Tom Wilkinson.

Om du bor i en bostadsrätt ska du vända dig till din bostadsrättsförening med din uppsägning. Föreningen meddelar sedan HSB Malmö.

Jag vill renovera i min lägenhet, vem kontaktar jag?

Om du bor i en bostadsrätt vänder du dig till din bostadsrättsförening.

Om du bor i en hyresrätt vänder du dig till din förvaltare/kundvärd. Som hyresgäst gör du det lättast genom att lämna en felanmälan/ärende till din kundvärd genom att via knappen "Logga in" uppe till höger på vår hemsida komma till ”Mina sidor” och där välja Felanmälan.

Jag behöver ny tagg/nyckel, vem kontaktar jag?

Om du bor i en bostadsrätt står det i din trappuppgång var du ska vända dig när du vill felanmäla/ha hjälp.

Om du bor i en hyresrätt gör du lättast en felanmälan via knappen "Logga in" uppe till höger på vår hemsida för att komma till ”Mina sidor” och där välja Felanmälan. Alternativt genom att ringa 010-442 30 00 och välja 1.

Hur fungerar avläsningen av IMD och vad menas med IMD?

IMD står för Individuell Mätning och Debitering.
Hyreslägenhet - avläsningen ligger oftast med en förskjutning på 4 eller 5 månader och IMD börjar debiteras den dagen man flyttar in tills den dagen man flyttar ut. Vissa fastigheter har ingen förskjutning. De har då en årlig avläsning som brukar debiteras i kvartal 2 eller kvartal 3.

Bostadsrätt - avläsningen ser olika ut från bostadsrättsförening till bostadsrättsförening. Avläsningen brukar ske i efterhand med en viss förskjutning. Vänd dig till din bostadsrättsförening för att höra hur dem hur de hanterar avläsningen. Här kan du se om din bostadsrättsförening har en hemsida.

Störande grannar, vem vänder jag mig till och vad finns det för policy?

Hyreslägenhet – Om en granne upplevs störande och inte följer den policy som finns så lägger du in en felanmälan. Det gör du det lättast genom att lämna en felanmälan/ärende till din kundvärd genom att via knappen "Logga in" uppe till höger på vår hemsida komma till ”Mina sidor” och där välja Felanmälan. Eller genom att ringa 010-442 30 00 och välja 1.

Bostadsrätt - bostadsrättsföreningens policy står ofta på föreningens hemsida eller på anslagstavlan i trapphuset. Om en boende upplever att en granne är störande och inte följer föreningens policy så behövs ett störningsprotokoll föras på störningarna för att sedan lämnas skriftligt till styrelsen.

Bospar

Hur gör jag om jag vill börja Bospara?

Du går in som medlem i HSB Malmö och sen startar du ditt sparande. Vi har ett samarbete med Swedbank där du öppnar ett bosparkonto. När du ska bli medlem och öppna konto kan du gå in under fliken Bospara här på vår hemsida för att få mer information. 

Kan jag flytta eller överföra mitt Bospar?

Du kan flytta ditt medlemskap och bospar till vilken regionförening du vill i hela Sverige. Ta kontakt med den bostadsrättsförening du är medlem i. Är det HSB Malmö du är medlem i kan du hämta en blankett under rubriken bospara/blanketter.

Hur många poäng behövs för att få en lägenhet?

Det går inte att säga eftersom det beror på många faktorer som område och tillgång, men även på övriga sökanden och deras bosparpoäng. 

Kan man lägga ihop Bosparpoäng?

Det går inte att lägga ihop poängen.

Kan jag vara medlem och bospara på flera ställen samtidigt?

Medlem kan man vara i olika regionföreningar men endast ha ett bosparkonto.

Medlemskap

Jag vill inte stå kvar som medlem längre

Vill du sägar upp ditt medlemskap gör du det genom att:

  • Fyll i blanketten (som du hittar här nere) och skicka den via e-post till info.malmo@hsb.se. Skriv "Utträde ur HSB i ämnesraden" eller
  • Skriv ut blanketten och skicka den per post till HSB Malmö, Turning Torso, 211 15 Malmö. Märk kuvertet ”Utträde ur HSB”.

Vi avslutar ditt medlemskap i HSB Malmö och du får tillbaka din andel. Har du fått en medlemsavi hemskickad, så bortser du från denna. Har det gått så långt att det gått ut en påminnelse, kommer andelen att kvittas mot en del av medlemsavgiften. 

Ladda ner blankett för utträde ur HSB Malmö (tänk på att inte avsluta ditt medlemskap om du är bosparare, då mister du dina poäng. Ditt sparande flyttas till ett icke bospargrundande konto i Swedbank då)

Jag har fått en medlemsavgift men jag har sålt lägenheten

Medlemskapet i HSB Malmö avslutas inte när du säljer, du måste själv göra ett aktit val. Man kan stå kvar och fortsätta nyttja våra medlemsförmåner, men då betalar du själv din årliga medlemsavgift, denna betalades förut av din bostadsrättsförening. Tänk på att inte avsluta ditt medlemskap om du är bosparare, då mister du dina poäng. Ditt sparande flyttas till ett icke bospargrundande konto i Swedbank då. 

Vi är ett par som är medlemmar och bosparar men vi har bara fått en medlemsavgift? Vad innebär familjemedlemskap?

Det debiteras endast en medlemsavgift per hushåll och det kallas familjemedlemskap. 

Kan jag flytta eller överföra mitt medlemskap?

Du kan flytta ditt medlemskap till vilken regionförening du vill i hela Sverige. Ta kontakt med den bostadsrättsförening du är medlem i.

Vad har jag för fördelar med att stå kvar som medlem nu när jag har sålt min lägenhet?

Det finns många bra fördelar med att vara medlem i HSB Malmö. Man får gratis medlemsrådgivning och kan få hjälp med juridiska frågor. Det finns också erbjudanden inom: försäkring/energi/bredband, inredning/renovering, flytta/magasinera, säkerhet, bilpool, Fonus samt simskola. Du kan läsa mer om dessa erbjudanden här på vår hemsida

Överlåtelse

Varför har jag fått en överlåtelseavgift?

Det är en avgift som tas ut i samband med försäljning av en bostadsrätt, även kallad överlåtelse. Avgiften är 2,5 % av basbeloppet och ska kompensera bostadsrättsföreningen för de administrativa kostnader som uppstår i samband med en överlåtelse. Vanligen betalar den som säljer/överlåter lägenheten avgiften, om det inte uttryckligen står i föreningens stadgar att köparen ska betala avgiften.

Jag ska sälja min lägenhet, hur går jag tillväga?

Om du anlitar en mäklare så sköter de allt. Ska du sälja själv har vi överlåtelseavtal under Blanketter och mallar som du kan fylla i. Du skriver ut minst två stycken, en till köparen och en till säljaren, fyller i och skickar en kopia till HSB Malmö, Turning Torso, 211 15 Malmö, alternativ skannar in och skickar till overlatelser.malmo@hsb.se. Har du lån på lägenheten så ska dessa vara lösta på tillträdesdagen.

Panter

Varför har jag fått en pantsättningsavgift på min avi?

Bostadsrättsföreningen är enligt lag skyldig att föra register över bostadsrätternas pantsättningar. För arbetet har bostadsrättsföreningen enligt stadgarna rätt att ta ut en administrativ avgift av bostadsrättsinnehavarna med 1 % av prisbasbeloppet per pantsättning. Avgiften tas ut på nästkommande kvartals första avgiftsavi.

Vanliga frågor och svar om våra hyreslägenheter

För mäklare och banker

Rutiner vid överlåtelser av HSB Bostadsrätter

Vem ska betala månadsavgiften om man köper en lägenhet som förvaltas av HSB Malmö?

Vem ska betala överlåtelseavgiften?

I HSB Malmö är det alltid köparen som betalar överlåtelseavgiften. Det är ett engångsbelopp och hamnar på köparens första avi. Överlåtelseavgiften är 2,5 % av basbeloppet om inte föreningen beslutat annat procenttal.

När köparen tar lån på lägenheten genereras det en pantsättningsavgift som kvartalet efter hamnar på avin. Det debiteras en pantsättningsavgift per lån. Pantsättningsavgiften ligger på 1 % av basbeloppet om inte föreningen besluta annat procenttal.

Du kan kolla om det finns en skuld på lägenheten genom att gå in på Säljar-fliken i HSB Portalen under rubriken ”Saldouppgifter”. Eventuella skulder ska lösas senast på tillträdesdagen.

Ändring av tillträdesdag

Om du ska ändra en tillträdesdag i HSB Portalen måste du först ladda upp tilläggsavtalet/likvidavräkningen och sen ändra datumet i rutan gällande tillträdesdag.
Oavsett om tillträdet läggs tidigare eller senare. Datumet ändras inte per automatik bara genom att bifoga tilläggsavtalet. Du måste göra det manuellt.

Om man ändrar datumet till ett senare datum bör det göras senast dagen innan det ursprungliga datumet. Om det inte går kan du kontakta HSB Malmö på info.malmo@hsb.se eller 010-442 30 00.

Tänk på att det inte går att göra ändringar själv i HSB Portalen fr.o.m. en vecka innan tillträdesdagen. Kontakta oss om det händer.

Utträdesansökan för säljare

Tänk på att det är den blankett som finns under ”Skapa utträdesansökan” som ska laddas upp under ”Utträdesansökan”. Inte utträde ur bostadsrättsföreningen (som t ex Brf Högaholm). Det är två olika medlemskap. 

Tips

Hitta till HSB Malmö

Vårt huvudkontor ligger i Turning Torso, Västra hamnen i Malmö. Våra lokalkontor hittar du i Svedala och Trelleborg. Klicka på kartmarkeringarna för att se öppettider.
Sök brf inom HSB Malmö

Sök brf inom HSB Malmö

Här hittar du alla bostadsrättsföreningar inom HSB. I de fall bostadsrättsföreningen har en egen hemsida så finns det även en länk.

Tyck till om hsb.se

Låt oss veta vad du tycker