På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Våra webbplatser hsb.se och blogg.hsb.se innehåller cookies. En cookie  är en liten textfil, som webbplatsen som du besöker begär att spara på din dator. Cookies används normalt för att förbättra webbplatsen för användaren, till exempel för att kunna anpassa den efter användarens önskemål och val.

Så säger lagen

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få information om:

  •     att webbplatsen innehåller cookies,
  •     vad cookies används till.


Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Cookies på hsb.se och blogg.hsb.se

Cookies på hsb.se och blogg.hsb.se används för att webbplatserna ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatserna efter de val som du gör på dem.

Det finns tre typer av cookies. Samtliga typer används på hsb.se och blogg.hsb.se:

  • Permanent cookie: Sparas på din dator under en bestämd tid. Denna cookie används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förenkla ditt användande av webbplatsen.
  • Sessionscookie: Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.
  • Cookies för statistik. Dessa är till för vår statistik över hur många som besöker vår webbplats.

Att undvika cookies

Om du inte vill samtycka till cookies kan du ställa in din webbläsare så att du automatiskt nekar cookies, eller så att du informeras om att en webbsida innehåller cookies. Via  webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
Dela
  • mainimage
    Vad kan vi
    hjälpa dig med?

Kundsupport

Ring oss på 010-442 30 00
Öppettider vardagar kl 8-16

Felanmälan

Ring oss på 010-442 30 00
Öppettider vardagar kl 7-16
OBS! Om du gör felanmälan som inloggad på Mina sidor kan du även följa ditt ärende.

Förvaltningstjänster

Enskilda tjänster eller en helhetslösning? Vi ger ett kostnadsfritt förslag som passar just er bostadsrättsförening eller fastighet!

Vem ska jag kontakta?

En felanmälan gör du när något är trasigt och behöver lagas av till exempel en fastighetsskötare.

Kontakta oss på telefon eller mejl för frågor om till exempel medlemskap, avier eller parkeringsplats. Ring växeln på 010-442 30 00 om du vill bli kopplad till en specifik person eller avdelning på HSB Malmö.

Du kan alltid logga in på Mina sidor för att hitta avier, OCR-nummer och annat som rör ditt boende.

Vanligaste frågorna och svar

Jag har inte fått några avier
Svar: Är du nyinflyttad så får du avier efter tillträdesdagen. Finns inte namnet uppsatt på lägenheten eller postfacket vänligen sätt upp en tillfällig lapp. Kolla också så du har ändrat din folkbokföringsadress.

Varför har jag fått en påminnelse? Jag har betalt på den förre ägarens avier!
Svar: När man köpt en lägenhet ska man aldrig använda säljarens avier eftersom de avierna blir makulerade. Man ska alltid vänta på sina egna avier. Har du använt säljarens avier så måste du kontakta HSB Malmö info.malmo@hsb.se

Varför har jag fått en överlåtelseavgift?
Svar: Det är en administrativ kostnad som förening tar ut enligt sina stadgar. Inom HSB Malmö är det köparen som betalar arvodet. Överlåtelseavgiften är 2,5 % av basbeloppet.

Jag har sålt men ändå fått en avi?
Svar:  Många gånger debiteras elen i efterhand vilket gör att det skapas en faktura för faktisk förbrukning fram till avflyttningsdatumet och den avin kommer efter att man har flyttat ut.

Jag vill inte stå kvar som medlem längre
Svar: Vill du säga upp ditt medlemskap gör du det genom att fylla i och skicka in bifogad utträdesblankett. Där anger du namn, personnr, ev. ny adress, clearing o konto nummer, så betalar vi tillbaka din andel och avslutar ditt medlemskap i HSB Malmö. Har du fått en medlemsavi hemskickad, så bortser du naturligtvis från denna. Har det gått så långt att det gått ut en påminnelse, kommer andelen att kvittas mot en del av medlemsavgiften. Mailadress: info.malmo@hsb.se Postadress: HSB Malmö, Turning Torso, 211 15 Malmö.

  • Blankett för utträde ur HSB Malmö (tänk på att inte avsluta ditt medlemskap om du är bosparare, då mister du dina poäng. Ditt sparande flyttas till ett icke bospargrundande konto i Swedbank då)

Andrahandsuthyrning

Hyra ut i andra hand
Tänk på att du behöver tillstånd av din hyresvärd/bostadsrättsförening för att hyra ut din lägenhet i andra hand. Det är du som innehavare av förstahandskontraktet som ansvarar för lägenheten, dess skick och betalning av hyra/avgift under andrahandsuthyrningen.

Om du bor i en bostadsrätt vänligen vänd dig till din bostadsrättsförening. Blanketten finns att hämta här på vår hemsida under Om boende/Blanketter och mallar och den ska lämnas till din bostadsrättsförening.

Om du bor i en hyreslägenhet skickar du in en förfrågan till HSB Sundsfastigheter. Blanketten finns under Om boende/Blanketter och mallar och den ska lämnas till HSB Sundsfastigheter antingen via post till HSB Sundsfastigheter, Turning Torso, 211 15 Malmö eller så mailar du den till info.malmo@hsb.se.

Avgift/Hyra/Avier

Jag har inte fått några avier
Svar: Är du nyinflyttad så får du avier efter tillträdesdagen. Finns inte namnet uppsatt på lägenheten eller postfacket vänligen sätt upp en tillfällig lapp. Kolla också så du har ändrat din folkbokföringsadress.

Jag har blivit av med mina avier
Svar: Du kan gå in på "Mina sidor" på HSB Portalen, där finner du dina avier (för att logga in på HSB Portalen skriv in ditt personnr som användarnamn. Har du inget lösenord klickar du på "Glömt lösenord". Då skickas ett lösenord till dig antingen via mail, sms eller brev), eller kontakta kundtjänst på telefon 010-442 30 00 eller mail info.malmo@hsb.se

Jag är nyinflyttad, och har inte fått några avier?
Svar: Avierna kommer efter tillträdesdagen och dom skickas till din nya adress. Tänk på att om inte bostadsrättsföreningen har ändrat namnet på dörren så rekommenderar vi att du sätter upp en tillfällig lapp.

Varför har jag fått en påminnelse? Jag har betalt på den förre ägarens avier!
Svar: När man köpt en lägenhet ska man aldrig använda säljarens avier eftersom de avierna blir makulerade. Man ska alltid vänta på sina egna avier. Har du använt säljarens avier så måste du kontakta HSB Malmö info.malmo@hsb.se

Varför har jag fått en överlåtelseavgift?
Svar: Det är en administrativ kostnad som förening tar ut enligt sina stadgar. Inom HSB Malmö är det köparen som betalar arvodet. Överlåtelseavgiften är 2,5 % av basbeloppet.

Varför har jag fått en pantsättningsavgift på min avi?
Svar: Det är en administrativ kostnad som förening tar ut enligt sina stadgar. Pantförskrivningsavgiften är 1 % av basbeloppet/lån.

Jag har sålt men ändå fått en avi?
Svar:  Många gånger debiteras elen i efterhand vilket gör att det skapas en faktura för faktisk förbrukning fram till avflyttningsdatumet och den avin kommer efter att man har flyttat ut.

Jag har autogiro men nu har jag fått en avi på min parkeringsplats/garage?
Svar: Om du fått din parkering/garage mitt i ett kvartal kommer dessa avier separat. På avierna för lägenheten kvartalet efter finns dom med. 

När går mitt autogiro igång? Får jag hem något besked?
Svar:  Ditt autogiro kommer igång efter vi fått ett godkännande från din ban. Får vi godkännandet mitt i ett kvartal kommer det inte börja dras förrän tidigast kvartalet efter. Så länge du får avier där det inte står att det dras via autogiro måste du betala in manuellt.

Jag har fått en medlemsavgift men jag har sålt lägenheten
Svar: Medlemskapet i HSB Malmö avslutas inte när du säljer, du måste själv göra ett aktivt val. Man kan stå kvar o fortsätta nyttja våra medlemsförmåner, men då betalar du själv din årliga medlemsavgift, denna betalades förut av din bostadsrättsförening. Tänk på att inte avsluta ditt medlemskap om du är bosparare, då mister du dina poäng. Ditt sparande flyttas till ett icke bospargrundande konto i Swedbank då.

Vi är ett par som är medlemmar och bosparar men vi har bara fått en medlemsavgift? Vad innebär familjemedlemskap?
Svar: Det debiteras endast en medlemsavgift per hushåll och det kallas familjemedlemskap.

Boende

Med 90 års erfarenhet inom boende vågar vi säga att vi kan det mesta inom området.
Här har vi samlat kunskapsartiklar om, och expertsvar på, ett axplock av de frågor som kommer från våra medlemmar 

Var har ni hyreslägenheter?
Svar: 
Du hittar våra hyreslägenheter under rubriken Om Boende.

Jag kommer inte överens med min styrelse, vad ska jag göra?
(Jag är i tvist med min styrelse, vart kan jag vända mig?)
Svar: 
Som medlem i HSB Malmö får man medlemsrådgivning gratis. Telefonnumret till medlemsrådgivningen är 0771-472 472 och man får då prata med en jurist. I övrigt är det viktigt att man deltar på stämmorna där man har möjlighet att göra sin röst hörd och även få igenom förändringar genom att t ex lämna in motioner.

Min man/fru har gått bort och lägenheten ska stå på mig, hur går jag tillväga?
Svar: Ni skickar in en kopia på en registrerad bouppteckning till HSB Malmö, Turning Torso, 211 15 Malmö

Jag ska ge bort min lägenhet, hur går jag tillväga?
Svar: Vid gåva går du in under Blanketter och mallar och skriver ut mallen gåvobrev som ni kan fylla i. Ni skriver ut minst två stycken, en till gåvotagaren och en till gåvogivaren, fyller i och skickar en kopia till HSB Malmö, Turning Torso, 211 15 Malmö, alternativ skannar in och skickar till overlatelser.malmo@hsb.se.
OBS! Tänk på att tillträdesdatumet ska vara en månad efter underskriftsdatumet!

Jag är nyinflyttad och undrar om bredband och tv?
Svar: Om du bor i en hyresrätt har du antingen Com Hem, T3 eller Telia Triple Play som leverantör. Com Hem – 0771-115 115 T3 – 090-12 93 00 eller kundtjanst@t3.se. Du kan läsa mer om utbuden och leverantörerna under rubriken Om boende.

Vad innebär en tilläggsförsäkring?
Svar: De flesta har en hemförsäkring redan. De som bor i en bostadsrätt ska kombinera hemförsäkringen med en tilläggsförsäkring för bostadsrätten och får då ett brett ekonomiskt skydd som omfattar både bostaden och dina ägodelar. Vissa bostadsrättsföreningar står för tilläggsförsäkringen. Hör av dig till din bostadsrättsförening för att få reda på om de står för tilläggsförsäkringen hos er.

Jag vill ställa mig i kö till garage-/p-plats, hur går jag tillväga?
Svar: Om du bor i en hyresrätt ska du vända dig till Tom Wilkinson som är ansvarig uthyrare för våra hyresrätter.
Om du bor i en bostadsrätt ska du vända dig till den bostadsrättsförening som du bor i som tillhandahåller kölistorna för garage och p-platser. Föreningen meddelar sedan HSB Malmö.

Jag vill säga upp min garage-/p-plats, hur går jag tillväga?
Svar: Om du bor i en hyresrätt vänder du dig till Tom Wilkinson.
Om du bor i en bostadsrätt ska du vända dig till din bostadsrättsförening med din uppsägning. Föreningen meddelar sedan HSB Malmö.

Vill renovera i min lägenhet, vem kontaktar jag?
Svar: Om du bor i en bostadsrätt vänder du dig till din bostadsrättsförening.
Om du bor i en hyresrätt vänder du dig till din förvaltare/kundvärd. Som hyresgäst gör du det lättast genom att lämna en felanmälan/ärende till din kundvärd via vår hemsida.

Jag behöver ny tagg/nyckel, vem kontaktar jag?
Svar: Om du bor i en bostadsrätt står det i din trappuppgång var du ska vända dig när du vill felanmäla/ha hjälp.
Om du bor i en hyresrätt gör du en felanmälan antingen genom att ringa 010-442 30 00 och välja val 1, gå in i HSB Portalen under "Felanmälan" eller gå in på vår hemsida och felanmäla där.

Hur fungerar avläsningen av IMD och vad menas med IMD?
Svar: IMD står för Individuell Mätning och Debitering.
Hyreslägenhet - avläsningen ligger oftast med en förskjutning på 4 eller 5 månader och IMD börjar debiteras den dagen man flyttar in tills den dagen man flyttar ut. Vissa fastigheter har ingen förskjutning. De har då en årlig avläsning som brukar debiteras i kvartal 2 eller kvartal 3.
Bostadsrätt - avläsningen ser olika ut från bostadsrättsförening till bostadsrättsförening. Avläsningen brukar ske i efterhand med en viss förskjutning. Vänd dig till din bostadsrättsförening för att höra hur dem hur de hanterar avläsningen. Här kan du se om din bostadsrättsförening har en hemsida.

Störande grannar, vem vänder jag mig till och vad finns det för policy? Hyreslägenhet – Om en granne upplevs störande och inte följer den policy som finns så lägger ni in en felanmälan antingen genom att ringa 010-442 30 00 och välja 1, gå in i HSB Portalen under "Felanmälan" eller gör felanmälan här via hemsidan.
Bostadsrätt - bostadsrättsföreningens policy står ofta på föreningens hemsida eller på anslagstavlan i trapphuset. Om en boende upplever att en granne är störande och inte följer föreningens policy så behövs ett störningsprotokoll föras på störningarna för att sedan lämnas skriftligt till styrelsen.

Bospar

HSBs bosparande är mer än ett vanligt sparande. Du får möjlighet att se dina pengar växa över tid, och du får dessutom dubbla förturer – till både hyresrätter och nybyggda bostäder över hela landet. 

Här finner du svar på hur bosparet fungerar, hur man kommer igång, vilka sparformer som finns och mycket mer.   

Hur gör jag om jag vill börja Bospara?
Svar: Du går in som medlem i HSB Malmö och sen startar du ditt sparande. Vi har ett samarbete med Swedbank där du öppnar ett bosparkonto. När du skall bli medlem och öppna konto kan du gå in under fliken Bospara för att få mer information.

Kan jag flytta eller överföra mitt Bospar?
Svar:  Du kan flytta ditt medlemskap och bospar till vilken regionförening du vill i hela Sverige. Ta kontakt med den bostadsrättsförening du är medlem i. Är det HSB Malmö du är medlem i kan du hämta en blankett under rubriken bospara/blanketter.

Hur många poäng behövs för att få en lägenhet?
Svar: Det beror på område och tillgång. Ta kontakt med HSB Sundsfastigheter.

Kan man lägga ihop Bosparpoäng?
Svar: Det går inte att lägga ihop poängen.

Kan jag vara medlem och bospara på flera ställen samtidigt?
Svar: Medlem kan man vara i olika regionföreningar men endast ha ett bosparkonto.

Medlemskap

Om du vill bli en av våra 550 000 medlemmar, eller om du vill söka medlemskap för din bostadsrättsförening, har du hittat rätt.
Allt om vårt medlemskap och de många möjligheterna har vi samlat här. 

Jag vill inte stå kvar som medlem längre
Svar: Vill du säga upp ditt medlemskap gör du det genom att fylla i och skicka in bifogad utträdesblankett. Där anger du namn, personnr, ev. ny adress, clearing o konto nummer, så betalar vi tillbaka din andel och avslutar ditt medlemskap i HSB Malmö. Har du fått en medlemsavi hemskickad, så bortser du naturligtvis från denna. Har det gått så långt att det gått ut en påminnelse, kommer andelen att kvittas mot en del av medlemsavgiften. Mailadress: info.malmo@hsb.se Postadress: HSB Malmö, Turning Torso, 211 15 Malmö.

  • Blankett för utträde ur HSB Malmö (tänk på att inte avsluta ditt medlemskap om du är bosparare, då mister du dina poäng. Ditt sparande flyttas till ett icke bospargrundande konto i Swedbank då)

Jag har fått en medlemsavgift men jag har sålt lägenheten
Svar: Medlemskapet i HSB Malmö avslutas inte när du säljer, du måste själv göra ett aktivt val. Man kan stå kvar o fortsätta nyttja våra medlemsförmåner, men då betalar du själv din årliga medlemsavgift, denna betalades förut av din bostadsrättsförening. Tänk på att inte avsluta ditt medlemskap om du är bosparare, då mister du dina poäng. Ditt sparande flyttas till ett icke bospargrundande konto i Swedbank då.

Vi är ett par som är medlemmar och bosparar men vi har bara fått en medlemsavgift? Vad innebär familjemedlemskap?
Svar: Det debiteras endast en medlemsavgift per hushåll och det kallas familjemedlemskap. 

Kan jag flytta eller överföra mitt medlemskap?
Svar:  Du kan flytta ditt medlemskap till vilken regionförening du vill i hela Sverige. Ta kontakt med den bostadsrättsförening du är medlem i.

Vad har jag för fördelar med att stå kvar som medlem nu när jag har sålt min lägenhet?
Svar: Det finns många bra fördelar med att vara medlem i HSB Malmö. Man får gratis medlemsrådgivning och kan få hjälp med juridiska frågor. Det finns också erbjudanden inom: försäkring/energi/bredband, inredning/renovering, flytta/magasinera, säkerhet, bilpool, Fonus samt simskola. Du kan läsa mer om dessa erbjudanden under fliken Medlem .

Överlåtelse

Varför har jag fått en överlåtelseavgift?
Svar: Det är en administrativ kostnad som förening tar ut enligt sina stadgar. Inom HSB Malmö är det köparen som betalar arvodet. Överlåtelseavgiften är 2,5 % av basbeloppet.

Jag ska sälja min lägenhet, hur går jag tillväga?
Svar: Om ni anlitar en mäklare så sköter dom allt. Ska ni sälja själv har vi överlåtelseavtal under Blanketter och mallar som ni kan fylla i. Ni skriver ut minst två stycken, en till köparen och en till säljaren, fyller i och skickar en kopia till HSB Malmö, Turning Torso, 211 15 Malmö, alternativ skannar in och skickar till overlatelser.malmo@hsb.se. Har ni lån på lägenheten så skall dessa vara lösta på tillträdesdagen.

Panter

Varför har jag fått en pantsättningsavgift på min avi?
Svar: Det är en administrativ kostnad som förening tar ut enligt sina stadgar. Pantförskrivningsavgiften är 1 % av basbeloppet/lån.

Vanliga frågor och svar om våra hyreslägenheter

För mäklare och banker

Rutiner vid överlåtelser av HSB Bostadsrätter

För att en överlåtelse av en bostadsrätt inom HSB Malmö ska bli godkänd måste du som mäklare framöver säkerställa att köparen blir medlem i HSB Malmö (förutom medlemskapet i själva bostadsrättsföreningen) i samband med att ett överlåtelseavtal undertecknas. Köparen ska betala in 500 kr för sin andel i HSB Malmö samt årsavgiften, som för närvarande ligger på 300 kr. 

Fr.o.m. året efter betalas årsavgiften av bostadsrättsföreningen, så köparen betalar bara för innevarande år. Föreningen godkänner inte medlemskap förrän inbetalningarna är gjorda.

Allt kan skötas snabbt och smidigt via HSB Portalen på nätet. En länk som leder köparen rätt finns under rubriken ”Överlåtelser”. Köparen måste ha en e-postadress samt ett giltigt bankkort (VISA eller Mastercard).

Har du några frågor? Maila Annika Wicktor-Ohlsson​.

Vem ska betala månadsavgiften om man köper en lägenhet som förvaltas av HSB Malmö?
Om tillträdesdagen är den 1:e i månaden är det köparen som betalar för hela den månaden.
Om tillträdesdagen är den 2:e eller längre in i månaden är det säljaren som betalar för hela den månaden. 
Köparen får alltid sin egen månadsavi när överlåtelsen är registrerad. Säljaren får aldrig ge sina avier till köparen. 

Vem ska betala överlåtelseavgiften?

I HSB Malmö är det alltid köparen som betalar överlåtelseavgiften. Det är ett engångsbelopp och hamnar på köparens första avi. Överlåtelseavgiften är 2,5 % av basbeloppet om inte föreningen beslutat annat procenttal.
När köparen tar lån på lägenheten genereras det en pantsättningsavgift som kvartalet efter hamnar på avin. Det debiteras en pantsättningsavgift per lån. Pantsättningsavgiften ligger på 1 % av basbeloppet om inte föreningen besluta annat procenttal.
Du kan kolla om det finns en skuld på lägenheten genom att gå in på Säljar-fliken i HSB Portalen under rubriken ”Saldouppgifter”. Eventuella skulder ska lösas senast på tillträdesdagen.


Ändring av tillträdesdag

Om du ska ändra en tillträdesdag i HSB Portalen måste du först ladda upp tilläggsavtalet/likvidavräkningen och sen ändra datumet i rutan gällande tillträdesdag.
Oavsett om tillträdet läggs tidigare eller senare. Datumet ändras inte per automatik bara genom att bifoga tilläggsavtalet. Du måste göra det manuellt.
Om man ändrar datumet till ett senare datum bör det göras senast dagen innan det ursprungliga datumet. Om det inte går kan du kontakta HSB Malmö på info.malmo@hsb.se eller 010-442 30 00.
Tänk på att det inte går att göra ändringar själv i HSB Portalen fr.o.m. en vecka innan tillträdesdagen. Kontakta oss om det händer.

Utträdesansökan för säljare
Tänk på att det är den blankett som finns under ”Skapa utträdesansökan” som ska laddas upp under ”Utträdesansökan”. Inte utträde ur bostadsrättsföreningen (som t ex Brf Högaholm). Det är två olika medlemskap.
 

Tips
Mäklarbild finns att ta ut i HSB Portalen under fliken Brf/lgh. Den sidan går att skriva ut.
Även om du har haft kontakt med en handläggare hos oss på HSB Malmö tidigare så uppskattar vi om ni vid ny överlåtelse/nytt ärende använder våra allmänna kontaktuppgifter: info.malmo@hsb.se eller 010-442 30 00. På så sätt kan vi garantera att ni får svar samt att inget hamnar mellan stolarna vid sjukdom eller ledighet. 

Hitta till HSB Malmö

Vårt huvudkontor ligger i Turning Torso, Västra hamnen i Malmö. Våra lokalkontor hittar du i Svedala och Trelleborg. Klicka på kartmarkeringarna för att se öppettider.
Sök brf inom HSB Malmö

Sök brf inom HSB Malmö

Här hittar du alla bostadsrättsföreningar inom HSB. I de fall bostadsrättsföreningen har en egen hemsida så finns det även en länk.

Tyck till om hsb.se

Låt oss veta vad du tycker