Traditionell folkrörelse som fortfarande ligger i framkant

Tänk att det kunde bli ännu ett år präglat av pandemi, vaccinationsdiskussioner och förskjutna, inställda eller digitalt genomförda möten. Jag trodde att förra årets årsredovisning skulle vara ett unikum. Att 2020 var ett konstigt år, men inget vi skulle uppleva igen. Vad man kan bedra sig.

Kent-Andersson.jpg

Åter har vår organisation, precis som så många andra, satts på prov. Och ännu ett år har vi visat styrkan i en traditionsfylld organisation, som nästa år fyller 100 år, men där traditionerna inte låser förändringsviljan, inte minskar tryggheten inför omställning, utan stärker den.

För 2021 har också varit ett år där HSB Malmö klarat de strategiska mål vi satt upp för verksamheten. Vi har haft inflyttning i flera nya bostadsrättsföreningar och ökat vårt hyresrättsbestånd. Vårt starka varumärke visar sig också i att vi inte har några osålda lägenheter, och en låg vakansgrad i våra hyresrätter. Vi ses som en engagerad och trygg aktör.

En stabil ekonomi med svarta siffror på nedersta raden ger inte bara förutsättningar till fortsatt utveckling av vår verksamhet utan möjliggör också investeringar i våra fastigheter.

Att var en kooperativ organisation, att vara en folkrörelse, är uppfordrande. I vårt ETHOS står H:et för hållbarhet och vi ser nu hur hållbarhetsarbetet tar ordentlig fart. HSB Malmö kan till exempel påverka utvecklingen själv, i vårt fastighetsbestånd, där solceller på våra tak, användning av grön fjärrvärme och el, samt fler laddstolpar är några exempel. Men vi ser nu också hur allt fler bostadsrättsföreningar får ordentlig fart i sitt arbete mot ett hållbart boende. Och när över 250 föreningar kraftsamlar ger det effekt.

En folkrörelse, det säger själva ordet, är beroende av folk i rörelse. Och ännu en gång vill jag uttrycka min beundran, och ett stort tack, till alla de hundratals förtroendevalda i föreningarnas styrelser som med kunskap och engagemang oförtrutet lägger mängder av sina timmar på att vårda det förtroende bostadsrättshavarna gett dem.

En kooperation står också för samarbete, S:et i ETHOS, och nationellt inom HSB utvecklar vi nu tillsammans digitala verktyg på allt fler områden. Många
tycker det går för långsamt, en del att det går alldeles för fort. Nationellt har vi även Bosparandet, där flytten till en ny bank är klar och vi ser hur erbjudandet blir än bättre. Vi har också startat HSB-Dela, en modell för att minska trösklarna för unga att komma in på bostadsmarknaden och som fått stort genomslag i bostadsdebatten. Vi i Malmö deltar med lägenheter i vår nyproduktion. Utvecklingen, och pandemin påskyndade det, går oundvikligen mot en ökad digitalisering.

Det händer bevisligen mycket framåt, något som möjliggörs av en stark historia. Nästa år, 2023, fyller HSB 100 år. Det är fantastiskt att något så gammalt och tryggt kan kännas så modernt och aktuellt. Men det är trots allt det som är vår tradition.

Kent Andersson
Styrelseordförande HSB Malmö