Ett år med hållbarhet på kartan – och vi visar vägen

Jag har pratat om hållbarhet i flera år, inte bara i våra årsredovisningar. I år har frågan verkligen börjat bubbla och branschen samlas kring gemensamma mål.

Michael-Carlsson.jpgHSB Malmö har länge känt till vikten av att arbeta på ett hållbart vis när det gäller hur vi bygger, hur vi förvaltar, hur vi hanterar vår ekonomi, och vilka förutsättningar vi ger våra medarbetare.

Redan i årsredovisningen för 2013 skrev jag om att nya tjänster ger oss en hållbar utveckling genom nya hållbara tjänster, och att vi då skulle fortsätta vara en stark aktör som driver utvecklingen. I år kan jag säga att vi fortsatt lever upp till det.

Hållbart byggande

Vår nyproduktion har haft ett mycket bra år, bland de bästa jag varit med om. När vi gick in i pandemin våren 2020 var jag bekymrad, vi hade då 88 osålda lägenheter i våra tre nyproduktionsprojekt. Med erfarenhet från ett antal kriser i bygg- och fastighetsbranschen funderade jag på vad som skulle hända. När HSB brf Konduktören var inflyttningsklar var samtliga lägenheter sålda och redan i början av mars 2021 var samtliga lägenheter i både HSB brf Atleten och HSB Vattenbrynet sålda, helt otroligt!

I HSB brf Sockerpärlan i Hököpinge, som säljstartade slutet av 2021 och har planerad byggstart 2022, och i kommande projekt vid Kalkbrottet på Limhamn, erbjuder vi HSB Dela, vilket är ett otroligt positivt och hållbart koncept. Ungdomar mellan 18 och 29 år får större möjlighet att köpa ett boende då vi finansierar halva insatsen under 10 år.

Det är inte bara initiativ som HSB Dela som gör att vi i Malmö ligger i framkant för hållbart arbete just nu. Branschen har startat upp Lokal Färdplan Malmö 2030, LFM 30, ett lokalt initiativ för att påskynda bygg- och anläggningssektorns klimatomställning. Initiativet har tagit rejäl fart under pandemin.

Ett av målen för LFM30 är att vi ska starta ett klimatneutralt nyproduktionsprojekt 2025 och att förvaltningen ska vara klimatneutral 2030. Därefter går vi vidare med målet att bli klimatpositiva. Denna omställning är lika stor som digitaliseringen och automatiseringen, givetvis också lika nödvändig.

Vi har gjort mycket i frågan det senaste året och dessutom utsett en Hållbarhetschef där med uppdraget är att stötta organisationen i denna resasom kommer påverka oss alla.

Vi gör redan allt vi kan för att nå målen i LFM30. Vi ser över byggnadsprocesser, förvaltning, tekniker, materialval och kemikalier. Vi räknar på utsläpp och transporter, inte bara våra egna utan också våra entreprenörers – kan de satsa på miljövänliga fordon? Måste vi ta bilen inom Malmö? Kan elcykel eller lådcykel gå snabbare, bli billigare och mer klimatsmart? I våra renoveringsprojekt försöker vi hitta produkter och material som har låg klimatpåverkan eller ännu hellre, kan återanvändas.

Hållbar ekonomi

En annan stor händelse under året var när vi gick över till vårt nya ekonomisystem, HSB Ekonomi. Detta är HSBs nya gemensamma system, som inom ett par år kommer att utvecklas och ligga till grund för majoriteten av vår fortsatta digitalisering och automatisering. Övergången gick bra tack vare engagerade medarbetare på ekonomiavdelningen, och även alla som jobbar i den ekonomiska förvaltningen av bostadsrättsföreningar. Beslutet för 10 år sedan om ett gemensamt ekonomisystem grundade sig i att vi behövde samverka mer inom HSB för att klara framtiden.

Jag vill tacka alla passionerade medarbetare, medlemmar och förtroendevalda. Vi behöver just nu förändra världen vi lever i, och vår verksamhet, och förändring kan ofta vara skrämmande och jobbigt. Därför är jag otroligt stolt över att vi kan leva upp till vår vision om det goda boendet, och visa vägen framåt både inom HSB och i branschen!

Michael Carlsson
Vd HSB Malmö