Lämnar villan för Kalkbrottet som granne

Just nu byggs nya HSB lägenheter i en helt unik miljö: Invid Kalkbrottet i Limhamn.
Försäljningen är i full gång och Marie och Ingemar Johansson har skrivit upp sig för en trea.

kalk-905px.jpg

– Vi fick vårt förstahandsval och jag blev så glad, säger Marie.

Helt intill det vackra och unika Kalkbrottet, även lite skämtsamt kallat Malmös ”Grand Canyon” byggs just nu fyra flerbostadshus. Urvalet är stort, allt från ettor, penthouse i husens topp till radhusliknande lägenheter finns att välja mellan. Husen kommer att ha skifferfasad som drar mot svart, något som blir en fin kontrast mot det ljusa kalkbrottet och de grönskande innergårdarna som planeras.

Marie och Ingemar Johansson från Oxie har nyligen skrivit kontrakt för en trea på 84 kvadrat. Tankarna på att flytta från villan till något mindre har funnits i några år.
– Vi har bott i villan sedan 1976 och vi tänkte att det vore smart att flytta till något mindre. Det är mycket att ta hand om med både trädgård och stora ytor vi egentligen inte behöver. Dessutom blir vi inte yngre, säger Ingemar och skrattar.

De jämförde olika fastighetsbolag och aktörer och kom fram till att HSB kändes tryggt och bra, dessutom har de vänner som under åren bott i HSBs lägenheter – som paret upplevt hållit hög kvalitet jämfört med konkurrenterna.
– För sex år sedan fick jag höra att HSB skulle bygga nere vid Sibbarp, jag vinterbadar där. Då väcktes intresset och vi blev medlemmar och började Bospara, berättar Marie.

I och med HSB Bospar hade de en lång kötid med sig när det blev dags att välja lägenhet. Deras förstahandsval blev en stor trea på 84 kvadrat, belägen på ett hörn på femte våningen.
– Fast det var ju inte alls säkert vi skulle få just den. Men så ringde mäklaren en dag och sade att jo, den var vår! Det var den 9 maj, jag minns det väl för vi var på utflykt i Helsingör då. Jag blev så glad! utbrister Marie.

De visste båda att de kommer att sakna sin trädgård, men den stora balkongen på totalt 17 kvadratmeter känns som ett bra substitut, menar Marie.
– Och där slipper vi jaga ogräs, flikar Ingemar in.

hallbara-tjanster.jpg hallbar12.jpg hallbar11.jpg