Vårt ansvar i samhället – oavsett konjunktur och krig

För 2022 hoppades vi kunna lägga en mer normal årsredovisning till handlingarna, efter två år som påverkats av virus och pandemi. Det har varit mer normalt, men ändå så annorlunda. För även om Covid allt mindre präglat våra liv, har ändå mycket ställts på ända. I skrivande stund härjar fortfarande ett fruktansvärt krig i vårt närområde. Tänk på att vi i Malmö rent geografiskt har närmare till Kiev än till Kiruna.

Kent-bla-cirkel-vanster.jpg
Styrelseordförande Kent Andersson

Men det är kanske inte ett onormalt år som vi blickar tillbaka på, kanske är det onormala det nya normala. Vi kan mycket väl vara på väg in i en tid när oförutsägbara faktorer blir allt fler, och att vi kommer behöva vänja oss vid att vara mer flexibla och adaptiva.

Under 2022 återkom många av våra medlemsaktiviteter. Som vanligt imponeras jag av det engagemang och den kunskapstörst som gör att hundratals stiger upp i ottan för en Styrelsekonferens för att förkovra sig, till gagn för er själva, men framför allt för att ännu bättre utföra det förtroende som givits till er.

HSB Malmö är en medlemsägd organisation, och inbyggt i själva konceptet är tanken att vi ska göra mer än att klara oss. Vi ska vara en del av samhället, och tillsammans utveckla det. Vår historia är fylld av innovationer och nytänkande i boendet, och den berättelsen fylls hela tiden på med nya kapitel.

Under året satte vårt hållbarhetsarbete oss på kartan, i många olika former. Vi har kunnat samarbeta med flera olika parter, både över branschens gränser, men också med till exempel den akademiska världen. HSB Malmö har arbetat med hållbarhet under flera år, och vi känner oss varma i kläderna. Nu närmar vi oss en punkt där alla medlemmar och bostadsrättsföreningar kan ta rygg på oss. Hållbarhetsarbetet utvecklas hela tiden och tillsammans med de satsningar som sker i alla brf:er bidrar vi till en mer hållbar värld.

Med blicken på hållbar utveckling och med en stabil organisation i ryggen går vi nu in i en framtid som onekligen kommer att bli tuff. I dessa otrygga tider är vi en trygg hand att hålla i, och vi ska förbli den viktiga samhällsaktör som vi har varit i 100 år och tänker vara i minst 100 år till.

Kent Andersson
Styrelseordförande HSB Malmö