Affären är nu helt klar!

28 juni 2013 Grattis alla fastighetsägare! Idag har styrelsens representanter, Cai Jussila och Karl-Åke Larsson haft en heldagsövning på SEB tillsammans med HSB och Akelius för att slutföra köpet av fastigheten och vi kan nu berätta att köpet är genomfört. Den formella tillträdesdagen är dock först på måndag!

På måndag är det 1 juli och bostadsrättsföreningen (Brf) blir formell ägare av fastigheten. Det betyder att Akelius och deras anställda med Roger Ringbjer i spetsen, avvecklar sin verksamhet i området. Från tillträdesdagen är det vi själva som ansvarar för hela fastigheten och driften och tack vare det avtal vi skrivit med HSB är det HSB som i praktiken utför allt.

När det gäller fastighetsförvaltningen, kommer ni säkert ihåg att vi har ingått ett avtal med HSB, ett avtal som i ett första steg gäller 1 år från tillträdesdagen. Avtalet innebär att HSB svarar för både den tekniska och ekonomiska förvaltningen. Under tiden följer vi upp och analyserar, fungerar allt till vår belåtenhet blir det sannolikt en förlängning av överenskommelsen.

I HSB: s bifogade förvaltningsbrev, hittar ni viktiga telefonnummer och befattningshavare som ni skall söka/kontakta, beroende av problemets/felets art.

Vad händer framöver?
Eftersom vi tillträder i en begynnande tid av semestrar och annat, kommer det inte att hända så mycket i närtid.
Men här nedan följer dock en redovisning av några saker som är påbörjade och kommer att synas lite längre fram under sensommaren och hösten.
När det gäller det internet baserade bokningssystemet, finns länken inlagd på vår hemsida. Adressen finns under punkten ”Webbsida”.

Arbetsgrupp
Som vi sagt tidigare, har vi startat upp en arbetsgrupp som tittar på olika ordningsfrågor som berör oss alla. Gruppen består av 9 personer där samtliga hus är representerade, hälften damer och hälften herrar, en bra spridning av representanter. Gruppen sammanhålls av Brf styrelse.
I arbetet tittar vi på hur vi bäst skall hitta de rätta formerna för hur allt skall fungera (hur vi vill ha det), både ur säkerhets, praktisk men fårstås även ur trivselsynpunkt, vilket är minst lika viktigt. Eftersom arbetsgruppens arbete delvis går hand i hand med framtagning av informationsbroschyren, är en gissning att dessa saker blir färdiga ungefär samtidigt. Att ange ett datum är svårt, men förhoppningsvis i slutet av sommaren, början av hösten.

Informationsbroschyr
För nyinflyttade men även för oss redan boende i föreningen, är det nödvändigt med en enkel, överskådlig och praktisk broschyr som innehåller viktig och nyttig information. Allt från viktiga telefonnummer/kontaktuppgifter, var utlämning av nycklar sker, parkeringar, föreningslokaler och övriga gemensamma utrymmen mm.

Webbsida
Vi ser över och förbättrar hemsidan som vi använder, och många gånger hänvisar till. Här skall ni kunna hitta både nödvändig och bra information. Bland annat ska vi fortlöpande lägga ut styrelseinformation. Här borde vi på sikt även få in erbjudanden/förmåner som är direkt kopplade till medlemskapet i HSB.
Det finns också en anslagstavla där ni gärna får dela med er av tankar och funderingar.

Landskapsarkitekt
Vi anlitar en sakkunnig som skall utarbeta förslag på hur vi kan förändra och förbättra i området. Allt utifrån funktion och trivsel. Grönytor, planteringar, fotbollsplan, parkeringar och andra gemensamma detaljer. Bland annat vill vi hitta en lämplig plats i anslutning till gröna huset där vi kan skapa ytterligare en grillplats.

Logotype
Vi tittar på en logotyp för vår Brf. Förhoppningsvis skall vi få till någonting, och då kan vi också fullfölja tanken på en egen flagga. Vi har ju ett antal flaggstänger, förutom HSB-flaggor skall dessa prydas även med vår egen flagga.

Cyklar
Detta med cyklar är ett genomgående bekymmer. Många boende betyder många cyklar. Här måste vi göra ett krafttag, dvs. vi behöver se över förvaringsutrymmen sommar/vinter, cykelställ – eventuellt komplettera. Dessutom tror vi att det finns cyklar i området som ingen känns vid. Märkning i alla ära, men hur gamla kan en del märkningar vara? Vi jobbar med frågan!

Sophantering
En av de viktiga och helt nödvändiga funktionerna som måste ses över, både ur arbetsmiljö men även ur miljösynpunkt. Soprummet som finns i garaget, är både för litet men också svåråtkomligt för renhållningsfordonen med den branta nedfarten. Här kommer det att bli förändringar kanske redan under hösten. När HSB kommit igång med förvaltningen, kommer både dom och vi att ta ett helhetgrepp när det gäller alla tekniska förändringar.

Namnbyte
Om någon har missat det, så heter vår förening numera: Brf Varvet-Hägern.

2013-06-28
Styrelsen Brf Varvet-Hägern