Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Styrelsen i brf Haren fick mindre arbete och nöjdare medlemmar när de gick över till HSB Köhantering

27 augusti 2021 Transparens, minskat pappersarbete och nöjda medlemmar – det är bara ett axplock av fördelarna som tillkom när brf Haren i Nynäshamn gick över till HSB Köhantering.

Lasse är styrelseledamot och vicevärd i HSB brf Haren. En förening med cirka 130 lägenheter. För ungefär ett år sedan valde föreningen att avveckla den manuella köhanteringen för att gå in i det digitala systemet HSB Köhantering, ett beslut som Lasse och resten av föreningen idag är väldigt glada över.

– Sedan bytet till HSB Köhantering har jag bara märkt av fördelar. Tidigare var våra medlemmar väldigt fundersamma över hur köhanteringssystemet såg ut. Vi i styrelsen fick ofta ta emot frågor och kommentarer gällande kön, särskilt till parkeringsplatserna. Men sedan bytet har jag inte fått några frågor alls. Även övergången gick smidigt. Det är ju så enkelt att hitta i Mitt HSB. Systemet är tydligt och alla medlemmar kan på egen hand se hur det ser ut. Det är klockrent!

Lasse menar att det är fördelaktigt att alla medlemmar på egen hand kan gå in i Mitt HSB och själv se sin köplats:

– Att alla medlemmar kan gå in i Mitt HSB och ställa sig i kö och samtidigt se hur lång kön faktiskt är ger en transparens som motverkar spekulationer, som tidigare fanns, kring att köhanteringen inte sköttes korrekt.

Lasse säger att det är naturligt att frustration uppstod tidigare när de boende stod i kö och det verkade som att ingenting hände.

– Nu kan de boende själva gå in i Mitt HSB och se var de ligger i kön och att kön faktiskt rör på sig. Tidigare dokumenterades inte köplatserna på samma sätt och medlemmarna ifrågasatte om allt egentligen gick rätt till. Nu kan de se det svart på vitt.

Idag slipper styrelsen i brf Haren frågor kring köhanteringen och upplever att en börda har lyfts från deras axlar.

– Arbetet har förändrats mycket och styrelsen slipper bli ifrågasatt. Det är en fantastisk förändring! Hela ruljangsen sköts automatiskt i HSB Köhantering vilket gör att både styrelsen och de köande direkt kan se statusen för varje ärende. När en plats blir ledig får alla berörda en notis om förändringen och det nya avtalet kan tecknas digitalt. Hur smidigt som helst! Vi i styrelsen har fått det mycket lugnare vilket underlättar vardagen och stämningen i hela föreningen. Den skillnaden tror jag att alla föreningar som går över till HSB Köhantering kommer att känna av.

Här kan du läsa mer om HSB Köhantering.