Hållbarhetsplaner i HSB Skånes hyresfastigheter växer fram

07 december 2023

I början av året inledde HSB Skåne ett arbete med att kartlägga sina hyresfastigheter utifrån ekologisk- ekonomisk- och social hållbarhet. Resultatet av kartläggningen ligger till grund för en hållbarhetsplan som belyser alla dimensioner av den specifika fastigheten.

När HSB Skåne i början av året gick ut med information om att skapa hållbarhetsplaner för samtliga hyresfastigheter var målsättningen att en fastighet skulle ha en komplett hållbarhetsplan vid årets slut. Målsättningen har överträffats med råge då det nu står klart att 11 fastigheter har arbetats igenom.

- Kartläggningen är första steget i implementeringen av hållbarhetsplanerna. Det resultat som nu framkommit ligger till grund för det fortsatta arbetet, säger Linn Grundtman, Miljö- och kvalitetsansvarig på HSB Skåne.

Några av de parametrar som projektgruppen tittat på är belysning i gemensamma utrymmen, tillgängliga mötes- och lekplatser utomhus, uppvärmningssätt, energiklassning och biologisk mångfald. Även ekonomi, omflyttningsgrad, samt resultat från hyresgästundersökning och trygghetsmätning finns med i underlaget för varje fastighet.

- Hållbarhetsplanen är ett komplement till den underhålls- och investeringsplan som redan finns och ska ge en ny aspekt vid beslut och åtgärder i fastigheten, säger Christer Nilsson, affärsområdeschef inom hyresfastigheter på HSB Skåne.

Företaget har sedan länge arbetat aktivt med olika hållbara åtgärder i sina hyresfastigheter och för att ta ytterligare steg framåt i sitt hållbarhetsarbete inventeras och utreds hyresfastigheterna utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Parametrar som belyses i detta arbete omfattar såväl ekonomisk- som ekologisk- och social hållbarhet. I projektgruppen finns flera olika funktioner inom företaget och avseende vissa aspekter kan även de boendes synpunkter, tankar och önskemål inhämtas.

hsb skåne