Garage

Vi själva och föreningarna i vår omgivning verkar ha en kronisk brist på parkeringsplatser. Det medför att det för närvarande är brist på parkeringsplatser och därmed en kö. Vi skiljer på utomhusplatser och inomhusplatser (garage) och det är två olika köer till dessa.

Utomhusplatser finns främst nere under tunnelbanan. Till dessa är det kortare kö och (med reservation för variationer) väntetiden bör inte vara mer än några månader. Se nedan information som gäller för utomhusplatser. Inomhusplatser (garageplatser) finns under Kastrupgatan 16 och under Kastrupgatan 6-8. Till dessa kan väntetiden bli uppåt 2-4 år.

Nuförtiden kan man även hantera sina köer själv. Det hittar man under Mitt boende och Mina köer

På grund av bristen på parkeringsplatser och lagstiftning främst i fråga om brandskydd är reglerna för innehavaren ganska hårda. De omfattar:

• Den som har en parkeringsplats måste bo i föreningen dvs bilens ägare ska vara folkbokförd i föreningen. Även om avgift för parkering och lägenhet härrör sig från två olika kontrakt så villkoras avtalet om garageplats av lägenhetsinnehav.
  • Den som har en parkeringsplats får endast använda denna för eget bruk. Det innebär att bilen måste ägas och brukas av någon i familjen. Platsen måste användas med undantag från kortare perioder om man tillfälligt är utan bil. Det är inte tillåtet att hyra ut platsen i andra hand oavsett om andrahandshyraren bor i eller utanför föreningen.
  • Garageplatsen är till för uppställning av en bil. Det är inte ett extra förråd. Föreningens policy är att man får förvara en uppsättning däck (dvs. 4 stycken däck) utöver den som sitter på bilen, ett brandsäkert skåp, ett tvåhjuligt fordon samt sin takbox på sin garageplats om det finns plats.
  • Garageplatser eller parkeringsplatser kan inte ärvas vid lägenhetsköp, dvs dom följer inte med lägenheten.
  • Missbruk beivras och kan medföra att avtalet sägs upp omgående och att kontrollavgift sätts på bilen.

För att komma in i garaget behöver du använda en inpasseringsbricka som du får av fastighetsskötaren eller styrelsen samtidigt som du skriver på kontraktet. Att använda denna bricka medför att det registreras i datorn att just din tagg använts för att öppna en viss dörr vid en viss tidpunkt. Denna information används inte såvida det inte föreligger några problem. Spärra brickan omedelbart om det förkommer, med att ta kontakt med styrelsen.

Vi har videoövervakning i våra garage. Föreningen tar dock inget ansvar för eventuell förlust om det sker genom brott. Däremot förväntar vi oss att man anmäller tillbud så att vi kan kolla inspelningen, eftersom det sker ingen direkt övervakning av vad som sker i övervakade utrymmen

Gästparkering
Vi har två möjligheter för gäster att parkera. Den första är parkeringsplatsen med vanlig biljettautomat ovanför vändplanen. En mindre summa per timme för parkering och är mest avsedd för besökare över dagen. Vi har även två parkeringsplatser som hyrs ut per dygn (upp till en vecka) om det skulle vara så att någon får besökare som stannar lite längre. Dessa platser finns vid vändplanen och du behöver nyckel för att öppna bommen. Bokning och nyckelhantering sköts av fastighetsskötaren och debiteras via HSB. Kostnaden är per dygn.

Däckförråd
Föreningen har gjort om ett förvaringsutrymme till däckförråd. Här kan du förvara dina vinterdäck under sommaren och dina sommardäck under vintern. Du har alltid tillgång till förrådet genom nyckel. Avgiften är 250:- per säsong (500:- per år) och alltsammans handhas via fastighetsskötaren.

Regler som gäller är:

• Du får tillgång till en yta som rymmer normala bildäck (för exakta mått – kontakta fastighetsskötaren) men du är själv ansvarig för att låsa fast däcken i hyllan med en kedja och hänglås eller motsvarande.
  • Föreningen tar inget ansvar för eventuell förlust om det sker genom brott. Den som hyr hyllutrymme står själv för försäkring. Kontrollera om din hemförsäkring gäller för detta.

Laddplatser
Föreningen har gjort om sex st platser till laddplatser till elbilar. Dessa kostar 250:- utöver den vanliga avgiften och befinner sig i det övre garaget. Skicka intresseanmälan till styrelsen vid intresse. Förutsättningen till att få en laddplats är att man har en ordinarie garageplats.

Utomhusplatser (under t-bana):
Kö och avgifter till dessa platser administreras av HSB. Ta gärna kontakt med servicecentret om det eller hantera det själv under Mina sidor

Om du ser en felparkerad bil på vår mark kan du vända dig till Aimo på: 0771969000
I övrigt om det gäller stadens mark ringer man Stockholm Stads driftcentral: 08-6510000. Man kan också använda sig av en mobilapplikation som heter Tyck Till som gäller felanmälan för allt kommunalt.