Tvättstugorna

Föreningen har två tvättstugor inom området. Dessa ligger i markplan på Kastrupgatan 9 och på Kastrupgatan 6-8. För att komma in i dessa behöver du en bricka som du får av den som sålde lägenheten till dig eller från fastighetsskötaren eller styrelsen. Saknas brickan (nr 1 går till tvättstugorna) kan du ta kontakt med styrelsen för att mot avgift kvittera ut en extra.

Tidsbokning sker med Aptus Home eller på tavlorna vid tvättsugorna, och tvättpassen omfattar tre (3) timmar i intervallen:

07-10, 10-13, 13-16, 16-19 och 19-22.

Under vissa tider förfogar lokalvårdarna över tvättstugorna och det medför att tvätt ej är tillåten under denna tid.

Två tvättider löper parallellt då våra maskiner är fördelade så att ett pass har tvättmaskin 1, 2 och 3 samt torkskåp 1 och tumlare 1 och 2 medan det andra passet har tvättmaskin 4 och 5, torkskåp 2 och tumlare 3. Tvättning utanför dessa tider är ej tillåtet på grund av störning i lägenheterna som ligger i anslutning till tvättstugan. Ett lås finns installerat på den inre dörren som automatiskt går igen efter klockan 22 och som ej låses upp igen förrän 07 nästa dag. Att tvätta på ej tillåtna tider klassas som ett störningsärende.

Har tvättning ej påbörjats inom 30 minuter från det att passet börjat förfaller bokningen och det är fritt fram för annan medlem att ta maskinerna i besittning resterande tid av detta pass.

Utöver de ordinarie maskinerna har vi en tvättpelare som ej är bokningsbar och är till för dig som inte har så mycket att tvätta så att en maskin räcker. Givetvis används inte denna maskin av de som redan har en tvättid i de ordinarie maskinerna.

Tvättmaskiner och torktumlare lämnas rengjorda efter avslutat tvättpass.

Oavsett anledning får du inte:

• Tvätta annat än den egna familjens kläder i tvättstugan
  • Låta minderåriga vara i tvättstugan utan vuxen persons närvaro
  • Hota andra personer
  • Använda kemikalier som riskerar att skada maskiner eller efterkommande tvätt.

Fr.o.m. den 1 april 2019 är nya bokningstavlan igång.

Följande regler gäller och kommer att utvärderas samt eventuellt ändras under året:

• Tvättiderna är minskade till tre timmars pass. På så sätt kan flera boende hinna tvätta.
  • Man kan också boka tvättid två gånger per vecka.
  • Endast den som har bokat kommer in under den bokade tiden. Man kan komma in 15 minuter före för att förbereda sig och 30 minuter efter den bokade tiden.
  • Har man inte kommit in under dessa 30 minuter försvinner bokningen och någon annan kan boka den tiden och ta över den.
  • Maskinen som inte var bokningsbar är numera bokningsbar, fast endast för den dagen. Den går alltså inte att boka till någon annan dag.
  • Städningen har som tidigare stående bokning.

Notera också instruktioner för nya bokningstavlan:
Användningen av bokningstavlan är väldigt okomplicerad. Lägg fram brickan mot symbolen för nyckelhålet för att logga in. Använd pilar för att styra, gröna knappen för att godkänna/gå vidare och röda knappen för att avbryta eller gå tillbaka. Använd menyn för att boka eller avboka din tid.

För att öppna dörren tryck på visa/öppna och välj sedan öppna.

Använd alltid gröna knappen för att utföra det du gör.

Du loggas ut automatiskt efter en kort stund av inaktivitet, annars kan du lägga fram brickan igen för att logga ut.

bokningstavlan.jpg
    Tvättstugan.jpg