Lägenheter

Föreningens fastighet, Bäverskinnet 4, bebyggdes 1983 av Familjebostäder och HSB som är belägen i Stockholms kommun.

På fastigheten finns 6 st bostadshus innehållande 102 lägenheter och 3 lokaler som disponeras av föreningen.

Lägenhetsfördelning:
52 st 2 rum och kök
21 st 3 rum och kök
19 st 4 rum och kök
10 st 5 rum och kök

Total bostadsyta: 8.041,5 kvm. Total lokalyta: 194,5 kvm.

Bostadsrätt

Bostadsrätten beskrivs av HSB enligt följande:
Bostadsrättsföreningen äger föreningens fastighet inklusive alla lägenheter.
Den enskilde bostadsrättshavaren äger för sin del en bostadsrätt i föreningen. Med bostadsrätt avses den rätt i en bostadsrättsförening som en medlem har med anledning av upplåtelsen. Denna rättighet utgörs, bl.a. av rätten att nyttja en viss bostadsrättslägenhet utan tidsbegränsning.

HSB (Hyresgästernas sparkasse- och byggnadsförening)

Brf Dammen är en HSB-förening. För att få bo i en HSB-förening ska den som innehar bostadsrätten också vara medlem i HSB.
HSB-medlemskap tecknas hos HSB Stockholm. V g se föreningens stadgar §5 och vidare.
Du står själv för inträdeskostnaden, därefter betalar föreningen löpande årsmedlemskap så länge som du innehar en bostadsrätt och fysiskt bor i Brf Dammen.

Lägenhetsnumrering/lägenhetsregister

Föreningens lägenhetsnumrering är löpande med nummer 001 i port nr 80 och slutar med nummer 102 i nummer 188. Ditt lägenhetsnummer finner du på en liten skylt som sitter på din entrédörrs utsida, högst upp i ena hörnet och för dig som bor i någon av portarna även på namntavlan vid portentrén.

Lantmäteriet har en annan nummerserie som ingår i lägenhetsregistret och är landsomfattande. Du ska känna till ditt nummer i registret men det gäller endast de medlemmar som bor i trapphusen 80-92. Du finner Lantmäteriets numrering på namntavlan vid portentrén, fyra siffror intill ditt namn. För lägenheter med eget adressnr, loftgångshusen, behövs ingen vad vi kallar "Lantmäterinumrering".

Radon

Vi har gjort radonmätningar i vår fastighet, senaste år 2005.
Du hittar resultatet på nedanstående länk till Miljöförvaltningen.

Länkar

Exempel på tavla i portentré.