Bredband, TV och telefoni

Bredband

Föreningen är ansluten till Telenor och i samtliga lägenheter har uttag installerats. Detta innebär att kostnaden för internetuppkopplingen ingår i månadsavgiften, alltså fritt fram att surfa på nätet.

Har du idag dina uppkopplingar via annan operatör kan det vara dags att se över dessa. Varför betala för något två gånger?

Principen är densamma som för TV-signalen via Tele2 (tidigare Com Hem) som levereras till alla lägenheter och som också ingår i månadsavgiften.

Telenors uttag sitter som regel i anslutning till telefonjack nr 1, vilket vanligtvis finns i hall eller kök. Vill man ha uttaget på annan plats får man förlägga en skarvkabel från jacket – inte flytta hela jacket – viktigt. Alternativt ställer man en trådlös router vid jack nr 1.

För att driftsätta uttaget kontaktar du Telenor, var beredd på att ange ditt personnr, adress och Skatteverket lägenhetsnummer (fyra siffror = finns på namntavlan på entréplanet). Bor du i ett av loftgångshusen har du inget sådant nummer i och med att du har en egen unik adress. Alternativt kan du kontakta leverantören via deras hemsida, se länk nedan.

TV

Föreningen har kabel-TV. Det innebär att vi får såväl de vanliga svenska kanalerna som ett antal satellitsända, överförda per kabel från Tele2 (tidigare Com Hem). Kostnaderna för kabel-TV´s basutbud ingår i månadsavgiften.

Ytterligare information om kabel-TV, vilka kanaler som sänds (det kan variera från år till år) om tilläggsutbud mm kan du få genom att kontakta Tele2.

Tele2 och Com Hem har gått ihop (april 2021), v g se länk nedan.

Parabolantenn

Du som har önskemål om att montera egen parabolantenn eller liknande gäller följande:

• Allt montage inklusive utskjutande delar skall hålla sig inom egna lägenhetens område, exv. innanför balkongräcke.
  • Inget montage får ske med förankring i fasader eller tillhörande detaljer, klämfäste godkänns under förutsättning att inga skador efterlämnas vid demontering.

För att du skall vara på den säkra sidan kontaktar du lämpligen styrelsen innan du anskaffar eller monterar din utrustning.

Telefoni

För fast telefonanslutning kontaktar du lämpligast Telenor som föreningen har avtal med.
Uppge var du bor och hänvisa till föreningens gruppabonnemang.