Ombyggnad, reparation & underhåll

Att förändra och bygga om i sin egen lägenhet är både roligt och spännande.

Det ställer samtidigt höga krav på dig som låter utföra förändringen. De förändringar som kan påverka lägenhetens säkerhet och funktion skall alltid först godkännas av styrelsen, exv. elarbeten, vatten och avlopp, ventilation, bärande konstruktioner, m.m. Var noga med att du använder byggnormsgodkända material, arbetsprinciper och att arbetet utförs fackmannamässigt. Se även foldern ”Vem ska underhålla bostadsrätten?” samt föreningens stadgar.

För att vara på den säkra sidan bör du alltid först kontakta styrelsen för genomgång.

I samband med renovering av badrum ställs särskilda krav och mycket planerande för att renoveringen ska bli godkänd. En lathund har tagits fram gällande badrumsrenovering, du får denna genom att kontakta styrelsen. Anmäl alltid till styrelsen nnan du startar med badrumsrenovering.

Varje lägenhet har en inre reparationsfond, mer info om denna hittar du här.

Oljud vid ombyggnad, tänk på dina grannar.

ROT-arbeten

Om du anlitar handverkare/hemtjänster och ämnar nyttja möjligheten till ROT-/RUT-avdrag ordnar du själv all hantering och administration av detta tillsammans med det företag som utfört arbetet. Tänk på att din hantverkare måste kunna uppvisa F-skattesedel. Kontrollera med Skattemyndigheten vad som gäller vid den aktuella tidpunkten.

Dammens fastighetsbeteckning är: Bäverskinnet 4.

Skötselråd golv

För att få så lång livslängd som möjligt på golvet bör du vårda det enligt leverantörens skötselråd. Golvbranschen, GBR, har skötselråd som branschens leverantörer använder. Dessa innehåller tips på hur man bör städa olika golvmaterial samt hur fläckar ska tas bort.

Allmänt

Om något fel uppstår i lägenheten, t. ex. på kyl, frys, spis, disk- och tvättmaskin etc. så är det du själv som får ordna detta. Läs mer om vad som gäller beträffande underhåll i lägenheten i broschyren”Vem ska underhålla bostadsrätten?”, som samtliga medlemmar fått, du hittar den längre ned på denna sida. Om du saknar den, lägg en lapp i föreningskontorets brevlåda med önskemål om en kopia.