Brandvarnare

Alla fastighetsägare är skyldiga att tillhandahålla minst en brandvarnare till varje lägenhet. Brandvarnaren har delats ut till samtliga hushåll i december 2001.

Det är varje bostadsrättshavares skyldighet att underhålla och prova brandvarnarens funktion. Lämpligt är att byta till nytt batteri minst en gång per år och att testa brandvarnaren minst var fjortonde dag. Samtliga medlemmar har även fått instruktion om hur man testar sin brandvarnare.

Anmäl din mobil till gratis SMS-påminnelse via denna länk.

Läs mer på nedanstående länk "Om det börjar brinna".

Brandsläckare

Brandsläckare finns i tvättstugan, föreningslokalen samt i/vid övernattningsrummet.

Loftgångar, trapphus och källare

Enligt brandskyddsbestämmelser får lösa föremål inte förvaras i trapphus, loftgångar och källargångar enligt Räddningsverket.
Exempel på lösa föremål kan vara dörrmattor, skor/stövlar, barnvagnar, pulkor, blomkrukor etc. Dessa områden ska ha fri framkomlighet.
Undantag är dekorationer typ julkrans eller liknande som fästs på egen dörr.

Marschaller

Det kan alltid vara trevligt med marschaller som lyser upp vid festligare tillfällen etc. Om du inte kan garantera 100-procentig kontroll av marschallen vad gäller brandrisk eller att den tippar och smällt stearin rinner ut på betongytor eller asfalterade ytor skall du heller inte tända din marschall. Det är mycket svårt att få bort stearin som runnit ut på dessa typer av ytor.