Uteplats (altan)

Till varje lägenhet på bottenvåningen ingår balkong och/eller uteplats. Det som ingår i bostadsrätten är det som anlades/byggdes när husen uppfördes. Finns frågor angående vad som ingår ursprungligen kontaktas Brf Dammens styrelse.

All mark utanför detta tillhör Brf Dammen eller Stockholm Stad och inte den enskilda lägenheten.
Brf Dammens tomtgräns sträcker sig oftast mellan 4 till 6 meter ut från huskroppen på utsidan av husen.

Vill man bygga eller anlägga något på föreningens mark i anslutning till sin egen bostadsrätt alternativt överta från tidigare bostadsrättsinnehavare utöver vad som ingår i bostadsrätten tvingas man även att ta fullt ansvar för konstruktionen. Tvånget innebär bland annat hållfasthet och säkerhet. Skulle styrelsen ha synpunkter på konstruktionen åligger det den nu aktuella bostadsrättsinnehavaren att åtgärda synpunkterna eller demontera i sin helhet på egen bekostnad. Skulle krav från myndighet inkomma gäller även där att aktuell bostadsrättsinnehavare följer direktiven på egen bekostnad. Vid försäljning av bostadsrätt med någon form av tillbyggnad skall säljaren tillse att denna information finnas med i överlåtelsehandlingarna.

Under de år som gått sedan föreningen startade har tillbyggnader och kompletteringar skett av enskilda medlemmar.
Som tillbyggnad räknas bl a staket, utökad trall/altan, skärmtak, planteringar och buskar m m. Tänk på att din uteplats ska kunna stå emot fallande snö från taken ovanför både vad gäller naturligt nedfall och vid takskottning. Du ansvarar själv för eventuella materiella skador på det som tillfälligt eller permanent finns eller förvaras på uteplatsen/altanen.

Föreningen kan tillhandahålla färg för målningsunderhåll om aktuell konstruktion ingår eller kompletterar fastighetens byggnation. Den kulör som är vanligast på träkonstruktioner, altaner och träskärmväggar med mera har koden: NCS 0520 Y10R, en variant av så kallad "herrgårdsgul". Kontakta styrelsen för att få rätt färgkvalité. Styrelsen sätter även som krav att tillbyggnaderna skall underhållas alternativt tas bort. Det är endast den färg och kulör som föreningen tillhandahåller som får användas.

Styrelsen har beslutat (2022-06-15) att sluta med gratis olja till medlemmars trall som ägs av föreningen. Vi byter ut det trä som behöver bytas ut vid behov.

Det är även viktigt att din uteplats, särskilt den som syns från gården, hålls i sådant skick att den harmonierar med föreningens allmänna standard. Tänk på att uteplatsen är ett "ansikte utåt" som både andra medlemmar och besökande ska få en positiv bild av. Uteplatsen får inte vara ett upplag eller förråd av allehanda saker annat än kortare tid, exempelvis vid renovering av borätten.

Inglasning

Vill du glasa in balkongen eller uteplatsen krävs förutom anmälan till styrelsen även bygglov från stadsbyggnadskontoret innan arbetet med inglasningen startar.

Nedladdningsbara dokument