Överlåtelser

Kontakta styrelsen om du har avsikt att sälja din borätt (lägenhet) innan du offentliggör din försäljning. Det har visat sig att du kan spara både tid och tråkiga överraskningar i överlåtelsekarusellen. Var ute i god tid med din försäljning.

Överlåtelser administreras av föreningens ekonomiförvaltare samt föredras och godkänns av styrelsen. Styrelsen har en månad på sig att administrera en överlåtelse från det att samtliga handlingar i överlåtelsen är klara och har kommit föreningen tillhanda. Beslut om överlåtelse verkställs på styrelsemöte. Vid överlåtelser där samtliga handlingar kan godkännas har styrelsen via så kallad "delegation" möjlighet att godkänna eller avslå överlåtelsen mellan två styrelsemöten. Överlåtelsehandlingarna skickas i original direkt till föreningens fastighetskontor på adress, se länk till adressinformation.

Till medlemsansökan ska fogas styrkt kopia på överlåtelsehandling som ska vara underskriven av köpare och säljare och innehålla uppgift om den lägenhet som överlåtelsen avser samt pris. Motsvarande gäller vid byte och/eller gåva. Om överlåtelsehandlingen inte uppfyller formkraven är överlåtelsen ogiltig.

Grundkrav för godkännande av ny medlem

• Uppvisa medlemsbevis från HSB Stockholm (se även föreningsstadgarna).
  • Verifierad bruttoårsinkomst, (beskattningsbar förvärvsinkomsy) skall vara minst fyra gånger årsavgiften till föreningen och kunna inhämtas från skattemyndigheten eller arbetsgivare.
  • Inga betalningsanmärkningar registrerade.
  • Inga klagomål från tidigare boenden.
  • Endast den som avser att fysiskt permant bo i föreningen kan antas som medlem.

Styrelsen skall godkänna den nye medlemmen innan inflyttning sker.
Var uppmärksam på att det i överlåtelseavtalet bör finns en klausul som säger att avtalet hävs om köparen inte blir godkänd som medlem i föreningen och att säljaren skriftligt skall godkänna att köparen får överklaga till hyresnämnden.

Kom ihåg att samtliga nycklar som går till föreningens utrymmen, förutom lägenhetsnycklar, skall återlämnas till styrelsen.
Du får alltså inte överlämna föreningens nycklar direkt till den nye lägenhetsinnehavaren/nye medlemmen.
Om nyckel som tidigare fungerat till lägenheten även passar till källare skall den lämnas till nye medlemmen i samband med övriga nycklar till lägenheten.