Bredband-Internet

På BRF Sörgårdens extrastämma 31/3 -2021 röstade medlemmarna ja till att införa kollektivt bredband från Telia. Detta infördes 1/10 -2021 

SÖRGÅRDENS FASTIGHETSNÄT för internet och TV

Sörgården har två fastighetsnät som föreningen äger. Det ena är för Comhem(Tele2) och finns i samma uttag som antennuttaget, kallas oftast 'tre hål i väggen'. Det andra är från Telia, oftast kallat FiberLan. Uttaget för Telia sitter för det mesta i hallen.  

I och med att föreningen äger dessa nät, inklusive kablage till varje lägenhet, så behöver alla medlemmar vara behjälpliga om Comhem(Tele2) eller Telia ska felsöka. Då nätet i vissa fall går i en slinga från lägenhet till lägenhet (främst Tele2/Comhem) så kan det hända att en medlem har problem pga ett fel i en annan lägenhet. I sådant fall kan Comhem behöva felsöka i din lägenhet trots att du inte har något problem.
Dessa företags kundtjänster kan därför komma att kontakta er gällande detta. Om detta händer och ni blir ni osäkra, be att få motringa kundtjänsten eller be att de skickar ett brev med den info som de vill att ni tar del av. Har ni frågor kan ni maila styrelsen brf.sorgarden@telia.com

Nyhet från hösten 2023:

Styrelsen har efter halva avtalstiden med Telia haft möjlighet att omförhandla avtalet med Telia. Vi har nu kommit fram till en lösning som båda parter är nöjda med. Det innebär för alla medlemmar i vår förening får följande:

• Hastigheten på bredbandet höjs för alla medlemmar till 1000/1000 mbit/s (viktigt att veta är att detta är den maximala hasigheten och pga. begränsningar i fastighetsnätet som föreningen äger kan i vissa fall hastigheten bli lite lägre)

• Digital TV med TV paket bas, med för närvarande följande kanaler:

 Telia bas TV-kanaler

• Bredbandstelefoni (exklusive samtalskostnad)

• Installationshjälp, ska bokas av medlem via kundtjänst på telefon 020- 20 20 70, en gång för nuvarande medlemmar och en gång för medlemmar som flyttar in i föreningen, dvs nya medlemmar. Exempel på vad som ingår i installationshjälp:

o Bredband: Inkoppling av en dator/surfplatta för att funktionstesta nätverket

o Telefoni: Inkoppling av telefoni/Tv:

o Inkoppling av en (1) tv-box

o Kontroll av att bredband, telefoni och TV

Hårdvara som ingår och som tillhör lägenheten:

• Ny router med senaste Wifi 6-tekniken: Telia router

• Digital-TV box, Telia Play Hub: TV-box Telia

Kollektivt bredband från Telia 

Leveransen av det uppdaterade avtalet med Telia för kollektiva bredbandet från Telia startades 18 oktober 2023. Ett par veckor innan leveransen fick föreningen hårdvara i form av routrar som krävs för att börja köra internet. Viktigt att komma ihåg är att denna hårdvara tillhör lägenheten (föreningen) och inte medlemmarna. Dvs flyttar ni så ska routern lämnas över till den efterföljande medlemmen som flyttar in. Har ni inte ännu hämtat er router kan ni göra det på expeditionstiden.

Tele 2, fd Comhem, finns kvar (TV-uttag) som ett alternativ till de medlemmar som inte vill använda den kollektiva Telia-lösningen, dock kommer alla lägenheter att få betala Telia-lösningen.

Hur aktiverar jag mitt bredband?

Du aktiverar detta med hjälp av ditt bankid på denna sida eller genom att kontakta kundtjänst: Kollektiva tjänster - Aktivera här - Telia.se 

Hur debiteras det kollektiva bredbandet?

190 kr/månad debiteras på ordinarie hyresavi med start av debitering 18/10-2023

Vilken hastighet behöver en ‘vanlig’ användare av internet?

Svar: 1000/1000 mb/s räcker väldigt långt för en vanlig användare av internet som surfar, streamar exempelvis Netflix och har flera som använder internet samtidigt i hushållet, laddar man upp/ner stora datamängder och/eller spelar krävande dataspel så kan högre hastighet behövas.

Ingår det en router för att kunna köra trådlöst internet?

Ja det ingår i månadsavgiften, observerar att du ’lånar’ denna från Telia och att den ska återlämnas till föreningen om föreningen avslutar Telias avtal. Routern tillhör föreningen och ska överlämnas till nästa ägare vid exempelvis försäljning av lägenheten. Om man tar med sig sin router kommer föreningen debitera den som gjort detta kostnaden för en ny router. Det samma gäller om man har sönder sin router. Saknas routern då du flyttar in kontakta i första hand den du köpte lägenheten av.

Hur kopplar jag in min router?

Du kopplar in routern i det nätverksuttag som i de flesta fall sitter i hallen, slår på strömmen och sedan kopplar du upp dig med de uppgifter som står på routerns baksida. Ett tips är att byta kabeln som går från nätverksuttaget (så kallad LAN-kabel) när du byter router om du har en äldre kabel, äldre kablar har oftast sämre överföringskapacitet och de blir sämre med åren.

Vart ska routern placeras?

Den ska placeras fritt och inte gömmas undan för då kan signalen bli svag och uppkopplingen dålig.

Vad gör jag om min router krånglar eller inte fungerar?

Via “normalt” flöde så ska man ringa till supporten som ska felsöka routern. Ev så behöver de ”behandla” routern over air, kanske starta om, fixa ny uppdatering osv. Får de inte ordning på routern ska de skicka ut en ny till hushållet, detta sker utan att föreningen behöver blanda sig i vid normala fall. OBS, ring Telias kundtjänst för kollektiva kunder 020- 20 20 70, ej den vanliga på 90 200.

Hur höjer jag min hastighet och/eller skaffar bredbandstelefoni och/eller extra TV-kanaler?

Kontakta Telias kundtjänst på telefon 020- 20 20 70 eller via webben, uppge att du har kollektiv fiberlösning via Telia via föreningen. Du kommer bli debiterad mellanskillnaden mellan det föreningen har avtalat och det du beställer extra.

Hur länge är föreningen bunden till Telia för det kollektiva bredbandet?

Föreningen är bunden till Telia i 5 år från avtalsstart 2023-10-18.

Kan jag fortsätta köpa extra TV-utbud via Comhem istället för Telia?

Ja fast oftast kräver det ett internetabonnemang via Comhem vilket innebär att du betalar för internet två gånger, undersök därför alltid var du kan få bästa priset, via Comhem eller Telia. Oftast har leverantörerna ’paketpris’ och därför kan du ofta få ner priset ordentligt. 

Jag behöver en digital-TV box, ingår detta i bredbandet från Telia?

Ja det ingår.

Jag behöver hjälp med installation och/eller andra IT-frågor:

Styrelsen hjälper inte till med IT-relaterade frågor eller installationer. Varje medlem har rätt till ett(1) tillfälle för installationshjälp av Telia, gäller också kommande nya medlemmar, medlem beställer det själv via Telia på telefon 020- 20 20 70. Behöver man hjälp vid fler tillfällen kommer Telia debitera medlem detta.

Frågor och Felanmälan:

Frågor gällande Telias tjänster och felanmälan hänvisas till Telias kundtjänst för kollektiva kunder, telefon 020- 20 20 70 eller via Telias webb. Ring INTE vanliga kundtjänsten på 90200.

Läs Telias information om kollektiva tjänster: Information kollektiva tjänster - Telia.se

Vad händer om jag flyttar ut eller in?

När du flyttar ut från en fastighet med kollektiva tjänster, behöver du avaktivera dina kollektiva tjänster så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn. Det gör du enklast genom att kontakta Telia på 020-202070

När du flyttar in i en bostad där det finns kollektiva tjänster, så aktiverar du tjänsterna på telia.se/aktivera. Du kan även besöka Telias butiker eller ringa Telias kundtjänst på telefon 020-202070 för support.

Övriga Frågor:

För övriga frågor mejla brf.sorgarden@telia.com, ställ frågan i vår Facebook-grupp eller kom ner på expeditionstiden.