Våra Gårdar

Det är enbart tillåtet att köra i gångfart på våra gårdar, tänk på att barnen leker på gårdarna, det sitter gångfart-skyltar vid alla infarter till våra gårdar som all motortrafik är skyldiga att följa. Enbart i och urlastning en kortare period är tillåten. Hantverkare får ej parkera på gården förutom för i och urlastning. Det är heller inte tillåtet att parkera framför eller bakom bommarna då dessa infarter är brandväg och räddningstjänsten måste kunna komma in via dessa infarter alla tider på dygnet.

Vad är en brandväg?

Infarterna till våra gårdar är markerade med skylten Brandväg. Det innebär att gårdarna ska vara fria från fordon och andra föremål för att räddningstjänsten och eller ambulans/polis ska kunna köra in på gårdarna utan problem vid behov vid en räddningsinsats. Som fastighetsägare är föreningen skyldig att se till att Brandvägar hålls fria för räddningstjänsten. Det innebär att det enbart i och urlastning är tillåten och därefter ska fordonen flyttas. Blockerar man en brandväg så kommer man att få böter. Det är också förbjudet att blockera infarterna till brandvägarna, exempelvis att parkera framför bommarna.  Alla medlemmar är skyldiga att informera exempelvis hantverkare och andra personer man anlitar om detta.

Vad är gångfartsområde?

Gångfartsområde eller gårdsgata är ett område där trafiken sker på fotgängares villkor. Fordon får inte framföras i hastigheter högre än gångfart och de har väjningsplikt mot gående. Fordon får endast parkeras på markerade parkeringsplatser. Till skillnad från gågator är motordriven genomfartstrafik tillåten.

B7693A30-0D4E-40C6-88AF-B5F2159C989A.jpeg
    39FDA6A1-AACA-4F7F-BED1-8180C1B29A1D.jpeg