Medlemmars skyldighet vid renoveringar

Under Stadgar BRF Sörgården hittar du information om vad som är bostadsrättsinnehavarens respektive föreningens ansvar. Läs mer här: Stadgar BRF Sörgården

Enskilda medlemmar som vill renovera den egna lägenheten måste först ta reda på om förändringen kräver styrelsens tillstånd.Några exempel:

Tillstånd krävs vid ingrepp i bärande konstruktion, ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller annan väsentlig förändring av lägenheten. Detta framgår av § 37 i HSBs normalstadgar från 2011. Styrelsen har mandat att säga nej till medlemmen eller begära in ytterligare handlingar, till exempel ritningar, för att kunna ta beslut. Det är upp till medlemmen själv att ta fram den dokumentation som behövs och det är medlemmens ansvar att stå för kostnaderna för dokumentationen och i många fall även för arbetet.

Det finns många hantverkare tillgängliga, men långt ifrån alla är behöriga/certifierade för de sysslor de utför. Ur försäkringssynpunkt är det viktigt att hantverkare har dokumenterad yrkeskompetens som försäkringsbolagen accepterar; annars riskerar du som beställare själv att få stå för eventuell skadehantering. Därtill är det också lägenhetsinnehavarens ansvar att renoveringar som utförs sker fackmannamässigt.

Byta lägenhetsdörr

Föreningen tillåter byte till viss sorts säkerhetsdörr, kontakta förtroendeman för mer information och för att få tillgång till föreningens rabatterade priser på säkerhetsdörr.

Balkonginglasningar:

Det är enbart tillåtet att installera balkonginglasning av en viss sort, kontakta förtroendeman för mer information.

Köksfläktar och ventilation:

Enbart fläktar av så kallad Alliance typ är godkända, kontakta förtroendeman för mer information.

Vi uppmanar alla medlemmar att kontakta styrelsen varje gång de renoverar köket eller badrum. Enbart vissa sorters fläktar är godkända att installeras i våra lägenheter, fläktarna ska vara en så kallad Alliancefläkt. Denna fläkt bildar ”en allians” mellan fläkten i köket och husets övriga ventilation. Alla kostnader för att åtgärda felinstallerad ventilationsutrustning kommer bostadsinnehavaren behöva stå för. Var 6:e år sker en så kallad OVK(Obligatorisk Ventilations Kontroll) besiktning och då kontrolleras alla fläktar och ventiler i alla lägenheter och gemensamma utrymmen, åtgärder för felaktiga installationer som upptäcks vid denna besiktning debiteras medlemmen.

Glöm inte att föreningen är ansvarig för ventilationssystemet. Fläktarna, som är godkända och anpassade till vårt ventilationssystem är Alliancefläktar, inga andra fläktar får monteras utan styrelsens godkännande.

Filter till köksfläkt:

Filtren till köksfläkten behöver rengöras med jämna mellanrum, torka även ur själva 'huset' ovanför fläkten. Det är risk för brand om inte dessa filter rengörs!! Nytt fläkfilter kan exempelvis köpas på Bauhaus eller annan byggfirma eller på en elektronikaffär.