Ekonomi och Renoveringar

HSB Brf Sörgården är en välskött förening med god ekonomi. Föreningen följer en långsiktig underhållsplan* enligt HSBs rekommendationer.  Några större renoveringar som utförts de senaste åren i enlighet med underhållsplanen är:

OBS! OVK- Obligatorisk Ventilationskontroll har skett enlig lagstadgat krav var 6:e år och nämns ej nedan.

• 1999, Balkonger renoverades och inglasning av balkonger kunde beställas av medlemmarna till egen kostnad.
  • 2005, genomfördes ett stambyte och under samma renovering drogs ny el samt alla elcentraler i lägenheterna byttes till moderna centraler med jordfelsbrytare. I samband med detta stambyte renoverades samtliga badrum/våtrum i föreningen. Obs- Ej relining utan stambyte.
  •  2005, drogs Telia bredbandsfiber in i alla lägenheter samt 'tre hål i väggen' bredbandslösning från ComHem installerades i alla lägenheter.
  • 2008, Fritidslokalen renoverades och nytt kök med tillhörande vitvaror installeras
  • 2009, Trapphus, tvättstugor, källargångar och entrépartier renoverades och säkerhetsdörrar installerades i alla ingångar från trapphus till källare, medlemmarna kunde beställa säkerhetsdörrar för sin egen bostad till egen kostnad. Termostatventiler byttes på alla element i hela föreningen.
  • 2010-2011, Två av föreningens lekplatser totalrenoverades och ny lekutrustning installerades
  • 2012-2013, Fönster av de äldsta modellerna byttes ut
  • 2013-2014, Garagen reparerades
  • 2014-2015, P-däck samt fasader renoverades, Gästlägenhet färdigställs
  • 2016, Fasadrenoveringar fortsatte enligt underhållsplan, utemiljön sågs över och åtgärdades.
  • 2017, Säkerheten på P-däcken höjdes med fjärrstyrd grind samt staket, gammal belysningsarmatur byttes ut mot led-armaturer samt kompletterades med ny led-belysning på vissa ställen. Fasadrenoveringar fortsatte till hösten 2017 enligt underhållsplanen med 'I-huset' Dvs Barytongatan 9-15.
  • 2017, Utemiljön på Z-husets gård rustades upp och lekplatsen byggdes om helt och hållet.
  • 2017, Ytskick renoverades i lokalen (samma lokal som bastun) där gymmet placeras, efter sommaren installerades gym-utrustning.
  • 2018, Fasadrenoveringar fortsatte enligt underhållsplan, utemiljön sågs över och åtgärdades.
  • 2018-2019, Vissa åtgärder gällande radon utfördes, radonsug sattes in i vissa huskroppar, urval av lägenheter mättes och klarar nu gällande gränsvärde för radon.
  • 2019-2020, relining/renovering  av avloppsrör i bottenplattan/källaren och tvättstugor utfördes i alla huskroppar, detta arbete var klart 2020 och finansierades med egna medel utan nya lån (7 miljoner) Ett stort projekt som höll tidsplanen och budget. Några avloppsrör ut mot gatan renoverades under senare delen av 2020 i separat projekt som också finansierades med egna medel utan nya lån.
  • 2020, IMD-el installerades i föreningen och finansierades med egna medel utan nya lån. I samband med denna IMD installation tecknades ett förmånligt avtal för alla lägenheter samt fastigheter med Göteborgs Energi som sträcker sig under perioden 2021-2025 med ett fast pris på 40,21 öre/kWh exlusive skatter och moms vilket med dagens energipriser är mycket förmånligt för föreningen och alla medlemmar. Avtalet är baserat på el från vattenkraft som tar miljöhänsyn.
  • 2021, Fasadrenovering upphandlades och slutfördes på Soprangatan (Z-huset), finansierades med egna medel utan nya lån enligt underhållsplan.
  • 2021, Kollektivt bredband från Telia infördes efter ja på extrastämma i mars 2021.
  • 2021-2022, Garagerenovering har slutförts, finansierades med egna medel utan nya lån.
  • 2022, Projekt för installation av elbilsladdning i garage slutfördes, finansierades med egna medel samt elbilssladdningsstöd från Naturvårdsverket (bidraget är ca 40% av kostnaden för installationen av elbilsladdare). 42 laddplatser installeras i garagen.
  • 2022, efter att extrastämman i föreningen sagt ja så kommer nuvarande sophanteringssystemet (sopnedkast)att bytas ut till ett 'molok'-system, dvs ett i backen nedsänkt system, detta kommer på sikt att sänka föreningens kostnader för sophantering, finansieras med egna medel utan nya lån.
  • 2023, all äldre lysrörsarmatur i garagen byttes ut mot LED-belysning i båda garagen. Glödlampor i övriga gemensamma utrymmen som källare och liknande utrymmen byttes ut mot LED-lampor.
  • 2023, översyn av tak har påbörjats, i samband med översynen av taken planeras också projekt för att undersöka möjligheter för solceller på taken att påbörjas under året. Översyn sker i projektform med HSB som projektledare och extern besiktningsman.
  • 2023, projekt för nytt sophanteringssystem har slutförts, nedgrävda system har installerats, sopnedkasten stängts vilket kommer att sänka föreningens kostnader för avfallshantering framöver väsentligt. Föreningen påverkas heller inte av kommunens framtida höjningar av avfallstaxan i lika stor utsträckning som det gamla systemet med sopnedkast gjorde.
  • 2023, Avtal med Telia har omförhandlats och istället för 100/100 mbit/s får alla medlemmar upp till 1000/1000 mbit/s, Digital-TV samt bredbanstelefoni för 190kr/månad.
  • 2023, föreningens alla skyddsrum har besiktigats och anmärkningar vid besiktningen har åtgärdats.
  • 2023, 1 miljon extra amorterades på ett av föreningens lån
  • 2024, Takbyte på en av huskropparna (U-huset) planeras och i samband med detta installation av solceller. Projekt uppstartat och upphandling planeras inom kort

*Underhållsplan- Grunden för en hållbar ekonomi

En välarbetad och uppdaterad underhållsplan är en viktig hörnsten för att att skapa en långsiktig och trygg ekonomi i en bostadsrättsförening. Den minskar oförutsedda reparationer och medför lägre kostnader för drift och underhåll. Eftersom planen ger en tydlig överblick över framtida åtgärder minskar även risken för oplanerade avgiftshöjningar.