Brandskydd och Säkerhet

Systematiskt Brandskyddsarbete (SBA)

I Brf Sörgården arbetar vi med systematiskt brandskyddsarbete med hjälp av vår partner Presto som är expert på brandskyddsarbete, det innebär att föreningen har rutiner, gör kontroller och jobbar aktivt med förebyggande brandskyddsarbete på ett systematiskt sätt. Föreningen registrerar kontrollerna i vår partner Prestos system PreVision där även eventuella anmärkningar och åtgärder registreras. Presto ansvarar också för att besiktiga och underhålla våra rökluckor och brandsläckare.

Brandvarnare i din lägenhet
Alla lägenheter är försedda med brandvarnare, skulle den saknas eller inte fungera ska du genast göra en felanmälan till HSB så att den omedelbart blir ersatt.

Utrymningsvägar

När du flyttat in, kontrollera var utrymningsvägarna finns, inte bara från lägenheten utan även från tvättstuga, källare, motionsrum, fritidslokal etc.

Brandsläckare
Det finns brandsläckare i våra gemensamma lokaler. Skulle det saknas brandsläckare eller att den är trasig, ber vi dig att genast göra en felanmälan till HSB så den blir ersatt, skaffa gärna en brandsläckare att ha hemma också.

Andra viktiga tips:

Förutom skydd som fungerande brandvarnare, brandsläckare, brandfilt, spisvakt och spistimer är det bra att tänka på följande saker, enligt Stockholms brandförsvar, om du vill minsta risken för en brand i hemmet:
  • Mycket viktigt- Rengör spisfläkten från fett med jämna mellanrum. Filtret kan oftast köras i diskmaskin. Går inte filtret att göra rent kan ni köpa ett nytt på exempelvis Mediamarkt.
  • Se till att hålla levande ljus under uppsikt.
  • Lösa sladdar och kablar kontrolleras regelbundet så att de inte har skador.
  • Teknisk utrustning som till exempel tv, datorer, ljudanläggningar och digitalboxar ska ha god ventilation. Täck inte över sådan typ at utrustning med dukar eller bygg in dem i bokhyllan.
  • Rengör bakom tv, vitvaror och tvättmaskin.
  • Det är bra att installera en timer till kaffebryggaren, vattenkokaren, med mera.
  • Använd inte disk- och tvättmaskin då du inte är hemma
  • Tändare och tändstickor förvaras utom räckhåll för barn.

Föreningslokal och gästlägenheter
När du använder föreningslokalen och gästrummen - säkra att du och dina gäster hittar till de uppmärkta nödutgångarna. Skulle en brand uppstå ska ingen behöva tveka om hur man hittar ut.

Övrigt gällande brandskydd:

Det är på grund av utrymningsskäl och brandregler inte tillåtet att förvara cyklar, barnvagnar eller liknande i trappuppgångarna.

De olika gemensamma ytorna ska användas för det de är avsedda till, i exempelvis barnvagnsrum förvaras barnvagnar med tillbehör, ej andra saker, de ska förvaras i egna förråd.

Det är inte tillåtet att ladda elcykel i cykelrummen eller långvarigt ladda något i garagen. Att ladda elbil, elmoped eller liknande i garaget är EJ tillåtet undantaget de avsedda elbilsplatserna.

SÄKERHET OCH VÅRT ANSVAR

Kameraövervakning:
Vi har installerat kameraövervakning i vår förening. Medlemmar som har frågor om kameraövervakningen kan kontakta styrelsen. Information ges ej till icke medlemmar.

Entredörrar, garageportar och dörrar till andra utrymmen:
Lämna aldrig dörrar och portar öppna och se till att dörrar och portar går igen efter dig. Släpp aldig in okända personer som ringer på porttelefonerna eller vill in i entredörren. Använd inte grindarna på p-däck för in/utpassage för personer utan enbart för bil.
Garageportar och grindar till p-däck måste stängas innan du åker iväg för att förhindra att att obehöriga tar sig in.

Tillsammans kan vi förebygga inbrott och skadegörelse.

Rapportera till polisen om du ser något misstänkt! Agera aldrig själv! Tipsa gärna polisen på följande länk eller via telefon 114 14, polisen uppmanar oss att komma in med tips, vid pågående brott ring 112.

Tipsa polisen via webben | Polismyndigheten

Om det uppstår skador på våra hus, våra gemensamma utrymmen eller utemiljö, skall du genast anmäla detta till HSB Fastighetsservice. Genom att anmäla direkt kan åtgärd sättas in så inte skadan blir större.

Genom att förebygga skadegörelse, slipper vi onödiga kostnader, som vi gemensamt måste betala!

Övrigt:

Som boende i en bostadsrätt måste det finnas ett tillägg till din hemförsäkring, ”BOSTADSRÄTTSTILLÄGG”. Prata med ditt försäkringsbolag så du har rätt försäkring.

Skadedjur:

Får du problem med skadedjur som tex husbock eller s.k bostadohyra kontakta omgående styrelsen som meddelar dig vilket försäkringsbolag som du skall kontakta. Denna information hittar du också i trapphuset. Sanering av lägenhet ingår i föreningens försäkring