Pernilla Bonde lämnar HSB efter 14 framgångsrika år som vd

09 maj 2023

Pernilla Bonde har arbetat 20 år på HSB Riksförbund, varav 14 år som vd. Nu lämnar hon HSB för att börja som generalsekreterare på Svenska skidförbundet. Pernilla Bonde avslutar tjänsten på HSB den 31 augusti.

När Pernilla Bonde anställdes på HSB Riksförbundet var det en förhållandevis liten organisation med 87 miljoner i omsättning och 23 anställda. Under Pernilla Bondes ledning har riksförbundet vuxit till ett moderbolag över tre nationella bolag som omsätter 1,3 miljarder och har 160 anställda.

- Pernilla Bondes betydelse för HSBs utveckling de senaste åren är enorm. Hennes engagemang och energi har varit avgörande för den utveckling som skett inom HSB. Pernilla Bonde har dessutom varit en mycket omtyckt ledare och jag är övertygad om att Svenska skidförbundet kommer att ha stor glädje av henne som ny generalsekreterare, säger Johan Nyhus, förbundsordförande HSB.

- Att lämna HSB har verkligen inte varit något lätt beslut för mig. Vid sidan av familjen och intresset för idrott, har HSB varit det viktigaste och finaste som finns. Det jag särskilt tar med mig är den stora digitaliseringsresa som jag haft förmånen att vara en del av. En satsning som varit helt avgörande för HSBs framtid. Hela 14 år som vd är en ansenlig tid och när möjligheten dök upp på Svenska skidförbundet kändes det som nästa naturliga steg, säger Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund.

Pernilla Bonde avslutar anställningen som vd på HSB Riksförbund den 31/8. Arbetet med att rekrytera en ersättare pågår.

HSB