130805

Styrelsemöte 5 augusti Agendan präglades i stor utsträckning av rena förvaltningsfrågor, både av teknisk och av ekonomisk natur vilket också var väntat efter uppehållet. Här följer några punkter med viktig information till alla boende i föreningen.

Lägenhetsrenoveringar
Föreningens stadgar som finns tillgängliga på hemsidan reglerar i detalj både rättigheter, skyldigheter och ansvar, för bostadsrättsinnehavare och föreningen. Vi rekommenderar att ni inför Era renoveringar tar del av dessa.

  • Det är klokt att alltid kontakta Vicevärden inför en renovering.
  • För åtgärder i badrum och kök, krävs från och med nu tillstånd. Anmälan inklusive åtgärds/arbetsbeskrivning lämnas till Vicevärden, som efter beslut återkommer med klartecken och i vissa fall anvisningar.
  • Lägenhetsinnehavaren ansvarar själv för att ”byggskräp/sopor” emballeras och dagligen transporteras bort från fastighet/gårdsplan, detta av miljö och säkerhetsskäl (barn).
  • Byggskräp/sopor får under inga som helst omständigheter, lämnas i soprummen.

För uppställning av ”container” inne i bostadsområdet, krävs tillstånd av Vicevärd som också anvisar plats.

Vi återkommer senare med en enklare beskrivning/anvisning, ”Vem ska underhålla bostadsrätten”. Den innehåller vägledning, praktiska anvisningar och ansvarsförhållanden, i en lite enklare form än stadgarna.

Föreningens lokaler
Nuvarande föreningslokal i 24: an och uthyrningsrummet i 22: an, kommer att kunna hyras av alla boende i föreningen. Övernattningsrummet (2 bäddar) till en kostnad av 100 kr per natt, och föreningslokalen för 200 kr per tillfälle. Dessa små intäkter kommer att användas för åtgärder/återanskaffning av nödvändig förbrukningsmateriel i lokalerna. Regler för dessa utrymmen kommer att fastställas inom kort. Kontakta Vicevärden!

Vicevärden
Tillsvidare finns Vicevärden i kontorslokalen på gaveln till Residensgatan 4, före detta Akelius lokaler.
Öppettider: vardagar 13.00 - 15.00, samt 16.00 - 18.00 på torsdagar.
Övrig info finns på hemsidan.

Mini kontorshotell
I de lokaler där Akelius tidigare hade sina kontor, kommer vi att inrätta ett ”mini kontorshotell” med 3 till 4 kontorsrum för uthyrning till boende/företagare som behöver ett kontorsutrymme på nära håll. För dessa iordningställer vi även ett sammanträdesrum, som också styrelsen kan använda. Intresserade av mini kontorshotell, anmäler intresse till Vicevärden. Först till kvarn!

Evakueringslägenhet
I händelse av större skada i lägenhet som innebär stora reparationer, kan det i vissa fall vara nödvändigt att flytta under den tiden. För det ändamålet kommer vi att möblera upp en lägenhet i Gröna huset. Vi återkommer när den är färdig!

Kommande underhåll/rep
Vi kommer att ta fram och upprätta förslag till plan (tids och prioriteringsplan) för underhålls och reparationsåtgärder tillhörande den Tekniska besiktningen. När planen är färdig och fastställd, lägger vi ut den på hemsidan.

Nästa styrelsemöte äger rum den 19 augusti.



Hälsningar Styrelsen BRF Varvet-Hägern