130819

Information från senaste styrelsemötet.

Vår ordförande Cai Jussila, har lämnat sitt styrelseuppdrag.
Därmed har Cai fullföljt vad han tidigare meddelat både på informationsträffar och vid andra tillfällen.

Vice orföranden Gunnel Mörtlund tar över ledningen tillsvidare.

Cai – vi i styrelsen vill framföra ett Stort Tack till Dig!

Det här betyder att vår valberedning från och med nu och framåt, jobbar med att hitta en ersättare.
Så fort valberedningen har några förslag, kommer vi att kalla till en Extra Föreningsstämma. Vår förhoppning är att stämman kan äga rum 23 september. Kallelse kommer!

Nominering.
Om Ni medlemmar har konkreta och relevanta förslag, går det bra att lämna dessa direkt till valberedningens ordförande, Pia Ramires-Mård. E-post adress: pia@priorum.se

Övrig information
Bostadsrättstilläggsförsäkring
Ett nytt förtydligande finns i högerspalten på hemsidan.

Brevlåda
Den brevlåda som finns vid ingången till Vicevärden, Residensgatan 4E, kan med fördel användas både för felanmälningar och för förslagsärenden.

Lekplatsen
Lekplatsen är nu besiktigad, 2 gungor skall bytas ut - detta är redan beställt.

Uthyrningsrum och föreningslokal
Inom kort lägger vi ut regler för uthyrningsrum och föreningslokalen. Vicevärden sköter uthyrningen.

Evakueringslägenhet
I gröna huset har vi en lägenhet som kommer att möbleras upp och skall fungera som evakueringslägenhet, i händelse av att någon behöver en tilfällig bostad på grund av större skada i sin lägenhet.

Informationsbroschyr om ansvarsfrågan i en bostadsrätt.
Vicevärden beställer en informationsbroschyr som skall delas ut till alla bostadsrättsinnehavare. Broschyren heter ”Vem ska underhålla bostadsrätten”. Kort kan man säga att broschyren klarar ut Bostadsrättsföreningens ansvar respektive Bostadsrättshavarens ansvar i bostadsrätten. Läs igenom och spar broschyren när ni får den, där hittar ni allt ni behöver veta om ansvarsfrågan samt vad ni får göra och inte göra.

Information från driftmötet.
Felanmälningar
När det gäller felanmälningar, oavsett om man bor i bostadsrätt eller hyresrätt, är det viktigt att alla följer fastställda rutiner. Se hemsidan eller tidigare utskickat informationsblad! Hela förloppet med: anmälan, arbetsorder, åtgärder, uppföljning och avslut av ett ärende, fungerar inte om man kringgår fastställda rutiner! I värsta fall hamnar felet mellan stolarna och blir aldrig åtgärdat!

Ansökan om köp av bostadsrätt av Brf Varvet-Hägern
Inom kort lägger vi ut en blankett med förklarande text, där man kan ansöka om att köpa sin lägenhet av Brf Varvet-Hägern. Man har 3 plus 3 månader på sig för att köpa sin lägenhet för det pris man fick i sitt erbjudande. Juli till september köper man för samma pris, oktober till december tillkommer en ränteavgift. Från och med 1 januari 2014 är det marknadspris som gäller om man vill köpa sin lägenhet. Rådet till Er som funderar, slå till nu. I januari är det marknadspriser som gäller!

Byggskräp.

På förekommen anledning är det inte tillåtet att slänga byggskräp/grovsopor i soprummet. Det är lägenhetsägarens ansvar att dagligen köra bort byggskräp. Det får inte ligga byggskräp på gårdarna från en dag till nästa. Kostnaden för att köra bort byggskräp, drabbar alla boende, varje transport kostar ca 2000 kr. Fortsätter detta, kan vi tvingas söka andra lösningar i soprummen!!

Rondering

Fastighetsskötaren kommer att införa en veckovis rondering, för att fånga upp små fel och andra bekymmer. Allt för att hålla underhållskostnaderna nere och även för att öka trivseln och tryggheten i föreningen.

Nästa styrelsemöte
2 september och 16 september.

 

Styrelsen, Brf Varvet-Hägern