Säljstart för HSB brf Blanka i pulserande Lindholmen

20 december 2017 Hållbart och med utmanande arkitektur signerad Wingårdhs, så beskrivs Lindholmens senaste bostadsprojekt, HSB Göteborgs brf Blanka. Intresset är stort inför säljstarten av bostäderna, som byggs närmast kajen vid Lindholmshamnen.

Brf Blanka får en stark identitet och ett tydligt uttryck tack vare arkitektoniska grepp som knyter an till områdets historia. Sedumtak, solceller, ovanliga vinklar och stora ljusinsläpp ger bostäderna en egen karaktär. Totalt 114 lägenheter, 1 till 5 rum och kök, finns att välja på.

När hela området är färdigbyggt kommer Lindholmshamnen att vara fylld av butiker och massor av liv mellan husen. Lindholmen är en av Göteborgs mest expansiva och kunskapsintensiva stadsdelar – med en internationell atmosfär som präglas av forskning och utveckling, inte minst tack vare Chalmers Science Park och flera multinationella företag.
–De som flyttar in i brf Blanka är med och skapar en verkligt levande stadsdel, det kommer kännas som en ny del av centrum fast på älvens norra sida. Det är lätt att röra sig mellan stadsdelarna med antingen buss eller båt. I framtiden kanske till och med linbana, säger Christoffer Jonsson, säljare på HSB Göteborg.

Förutom den innovativa arkitekturen har hållbarhet varit ledordet för arkitekterna på Wingårdhs, som har ritat brf Blanka. Fastigheterna byggs efter miljömärkningen Svanen. I föreningen finns även gemensamhetslokal, övernattningslägenhet och tvättstuga som främjar gemenskap och bidrar till den sociala hållbarheten i föreningen. Tycker man om att cykla är brf Blanka helt rätt, föreningen har nämligen en helt egen cykellounge; en gemensam lokal där den som vill både kan förvara och reparera sin cykel, eller bara ta en kopp kaffe i soffan och hänga med grannarna.

Inredning som flirtar med 50-talet
Temat i lägenheterna är 50-talsinspirerat i modern tappning, men för den som föredrar en mer klassisk inredning finns självklart möjlighet att göra flera olika inredningsval efter tycke och smak. Lägenheterna kommer i en stor variation av planlösningar och har alla en takhöjd på minst 2,60 meter.
– Intresset för brf Blanka är stort. Såklart lockar närheten till vattnet, varje lägenhet har minst en balkong eller uteplats, några med utsikt över älven. Dessutom får man första parkett i ett levande område, med god service och bra kommunikationer. Man flyttar helt enkelt rakt in i en ny pulserande stadsdel, avslutar Christoffer Jonsson.

Säljstart för HSB brf Blanka sker den 20 december för bosparare och medlemmar i HSB, därefter till övriga intressenter. Inflyttning planeras ske under 2020. Läs mer här.

Vid pressfrågor, kontakta:
Carolina Andersson, presschef HSB Göteborg
E-post: carolina.andersson@hsb.se

Först i Sverige! HSB Göteborg är verifierat i hållbart samhällsansvar.
HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 67 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.