​TOPPLISTA: Det stör vi oss mest på i möten

20 juni 2018 Avbryter du dina kollegor? Kikar du på mobilen i smyg på idrottsklubbens årsmöte? Glömde du läsa underlaget? I sådant fall kan du vara en riktig mötesmarodör. HSB Göteborg har frågat 500 svenskar i bostadsrätt vad de irriterar sig på mest i möten. Här är listan på de topp 10 beteenden som irriterar mest.

I HSB Göteborgs färska undersökning Framtidens Engagemang utforskas västsvenskarnas inställning till föreningslivet och engagemang. I undersökningen har de 500 deltagarna fått lista vad som stör dem i möten. Här är resultatet:

TOPPLISTA: DET STÖR VI OSS PÅ I MÖTEN

1. Brist på resultat
Möten som inte leder någon vart är den främsta källan till irritation. 45% stör sig på att sitta i möten som inte resulterar i något konkret.

2. Sena mötesdeltagare
Det ursäktande sms:et om att du är försenad lär inte falla i god jord. 40% irriterar sig på folk som inte kommer i tid till mötet.

3. Oklar agenda
Varför träffas vi? Går den frågan inte att besvara lär det skapa irritation. 39% stör sig på när mötet saknar tydligt syfte.

4. För långa möten
Håll span på klockan. 38% stör sig på när mötet drar ut på tiden.

5. Mobiltittande
Scrollar du i mötet? Det är nog inte särskilt populärt. 36% stör sig på folk som tittar på sin mobil under mötet.

6. Att bli avbruten
Minns du skolans handuppräckning? Ingen dålig idé, faktiskt. 31% stör sig nämligen på mötesdeltagare som avbryter andra talare.

7. Förseningar
Se till att mötet börjar i tid, om du vill undvika irriterade mötesdeltagare. 29% stör sig när mötet inte startar i tid.

8. Osakliga diskussioner
Att hålla sig till dagordningen är en god idé. 21 % stör sig på att agendan inte följs.

9. Folk som går tidigare
Smiter du i förväg? Det kan vara en dålig idé. 18% stör sig på folk som går innan mötet är klart.

10. Tysta mötesdeltagare
Att tiga är inte guld. 18% stör sig på folk som inte är aktiva i mötet, utan som istället sitter tysta.

OM UNDERSÖKNINGEN: Framtidens Engagemang
Undersökningen genomfördes under november och december 2017 av Norstat på uppdrag av HSB Göteborg, bland 500 bostadsrättshavare i Norstats onlinepanel. De tillfrågade är över 18 år och bor eller har bott i bostadsrätt under de senaste tio åren.

Först i Sverige! HSB Göteborg är verifierat i hållbart samhällsansvar.
HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.