Huset där sopnedkastet får nytt liv med solenergi

07 mars 2019 En gång i tiden var HSB först med de då så innovativa sopnedkasten. Nu får de nytt liv i Kortedala där HSB Göteborg testar en ny lösning för att installera solceller. Genom att dra kablar genom de gamla sopnedkasten i byggnaden kan installationen både förenklas och effektiviseras.

Sopnedkasten introducerades av HSB redan 1928, men har i dagens sophantering i nästan helt spelat ut sin roll. I en bostadsrättsförening på Fastlagsgatan i Göteborg får de nytt liv när HSB Göteborg och brf Krönet testar att använda de gamla sopnedkasten för att dra kablar och ledningar till de solceller som ska installeras på fastighetens tak. En lösning som har många fördelar.

– Det är både enklare och mer kostnadseffektivt att använda de befintliga sopnedkasten när vi installerar solceller. Det går smidigare när vi slipper göra nya hål i fastigheten, och det blir estetiskt snyggt när vi inte behöver dra kablar på utsidan av huset, säger David Skarin, energirådgivare och projektledare på HSB Göteborg.

Stort intresse från föreningarna
Många bostadsrättsföreningar är intresserade av att installera solceller på taken för att sänka sina energikostnader och bidra till en helt förnybar elproduktion. Den lösning som HSB Göteborg och brf Krönet testar är fördelaktig för samtliga parter, då den bland annat förenklar och skyndar på installationen avsevärt.

– Efter diskussioner med HSB var det här den mest naturliga lösningen för oss, eftersom det innebär att kostnaden för föreningen blir lägre, samtidigt som störningarna för de boende blir färre, säger Lennart Björk, förtroendeman brf Krönet och en av initiativtagarna till projektet.

Arbetet kommer att genomföras under våren och förhoppningsvis kan solcellerna vara i drift under maj 2019. Därefter kommer projektet att utvärderas innan det eventuellt blir aktuellt att titta på liknande lösningar i andra bostadsrättföreningar.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
E-post: Jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.