Byggstart för HSB brf Nätet i Lund

08 april 2019 Nu sätter HSB Skåne spaden i marken och påbörjar byggnationen av 80 nya bostadsrätter i Lund. Projektet som byggstartas är HSB brf Nätet, vilken kommer att vara belägen i Arenaparken. Det första spadtaget för HSB brf Nätet tas onsdagen den 10 april kl. 11.30 av HSB Skånes vd Ann Irebo, Lunds kommunstyrelses ordförande Philip Sandberg samt Veidekkes vd Jimmy Bengtsson.

Nu sätter HSB Skåne spaden i marken och påbörjar byggnationen av 80 nya bostadsrätter i Lund. Projektet som byggstartas är HSB brf Nätet, vilken kommer att vara belägen i Arenaparken i Lund.

Det första spadtaget för HSB brf Nätet tas onsdagen den 10 april kl. 11.30. På plats för att gräva finns HSB Skånes vd Ann Irebo, Lunds kommunstyrelses ordförande Philip Sandberg samt Veidekkes vd Jimmy Bengtsson. Senare under dagen, mellan klockan 16-18, kommer det att hållas öppet hus för allmänheten på byggarbetsplatsen. Då kan de som är nyfikna på hur husen och de nya bostadsrätterna kommer att utformas titta förbi och få svar på sina frågor.

HSB brf Nätet ligger granne med Lunds stadspark och ett par minuter med cykel från centrala Lund. Fastigheten projekteras med Miljöbyggnad Silver, vilket innebär låg miljöbelastning, hög boendekomfort med naturliga materialval och högt ställda energikrav.

– Ett hållbart bostadsbyggande både idag och i framtiden är viktigt för oss och det genomsyrar våra byggprojekt hela vägen från idé till leverans, säger Caroline Sellström, affärsområdeschef för marknad och medlem i HSB Skåne.

HSB brf Nätet kommer att bestå av fyra hus. Dessa följer samma färgskala som de hus som redan är färdigställda i Arenaparken. Husen som gränsar ut mot Stattenavägen kommer att ha fem våningar vardera och de övre våningarna erbjuder skön utsikt över Lunds takåsar och Stadsparken. Husen som ligger innanför blir fyra våningar höga.

Totalt kommer 80 lägenheter att byggas, vilka får en storlek på 1 till 4 rum och kök fördelat på 40-106 kvadratmeter. Flexibilitet är inbyggt i många lägenhetsplaner, vilket gör att de som flyttar in kan bo här länge och anpassa boendet efter varierade behov över tiden. HSB brf Nätet beräknas vara inflyttningsklar under vintern 2020/2021.

Försäljningen av bostadsrätterna startade i november 2018. För varje såld lägenhet i HSB brf Nätet skänker HSB pengar till den humanitära organisationen We Effect, ett stöd som innebär att människor i utsatta och fattiga länder kan bilda bostadskooperativ och bygga egna hus.

För mer information, besök hsb.se

Byggfakta

Arkitekt: Carsten Andersson Arkitekter AB