Motioner

Den medlem som önskar att ett visst ärende ska behandlas på den ordinarie föreningsstämman ska enligt stadgarna skriftligen anmäla ärendet ("motionera") till styrelsen före februari månads utgång. Att det är redan i februari som motionerna ska in beror på att styrelsen behöver tid på sig att utreda förslagen och ta fram ett förslag på svar till stämman, något som i vissa fall kan ta en hel del tid i anspråk.

Styrelsen ser gärna att medlemmarna kommer med förslag som leder till att vårt boende förbättras. Allmänna synpunkter och förbättringsförslag av "detaljkaraktär" kan lämnas när som helst under året men om det gäller större och mer övergripande frågor av intresse för hela föreningen bör förslaget lämnas till styrelsen genom en skriftlig motion.

Det finns inga särsilda formkrav för en motion men här följer några punkter som du kan tänka på när du skriver en motion: 
- Skriv gärna en rubrik som mycket kort beskriver ärendet. 
- Beskriv nuläget, problemet och/eller behover kort och kärnfullt.
- Avsluta motionen med att föreslå det tydligt beslut som du tycker att årsstämman ska fatta och varför. 

Motionen behöver inte vara egenhändigt undertecknad av den som lämnar motionen.