Regler för att hyra ut lägenhet i andra hand

Uthyrning av lägenhet i andra hand kräver styrelsens skriftliga godkännande, vilket framgår av föreningens stadgar. Du behöver be om styrelsens skriftliga godkännande för varje gång du har nya andrahandshyresgäster. Föreningen tar ut en avgift vid varje beslut om andrahandsuthyrning.
Länga med lägenheter vid norra gården

Det kan hända att du inte behöver bo i din lägenhet under en tid. Om du funderar du på att hyra ut din lägenhet i andra hand, krävs styrelsens godkännande.

En andrahandsupplåtelse är när någon annan än du själv självständigt använder lägenheten. Detta gäller även om du lånar ut lägenheten till någon i den närmaste familjekretsen.

Ansökan om att få hyra ut lägenheten i andra hand ska vara skriftlig. På ansökan ska det tydligt framgå varför lägenheten ska hyras ut, till vem och hur lång tid den ska hyras ut. Styrelsen lämnar vanligtvis besked genom ett utdrag från protokollet.

Tillstånd för andrahandsuthyrning medges för ett år i taget, max två år. Du har rätt att hyra ut i andra hand om det finns beaktansvärda skäl, till exempel om du inte kan använda lägenheten som bostad under en period och har boendet ordnat på annat håll, som exempelvis studier eller arbete på annan ort, längre vistelse på vårdinrättning, volontärarbete med mera.

Den som hyr din lägenhet i andra hand blir din hyresgäst och du blir hyresvärd. Bestämmelserna i hyreslagen gäller och du bör ha ett skriftligt hyresavtal.

Om din ansökan avslås ska styrelsen ange skälen för sitt beslut. Därefter har du möjlighet att få frågan prövad i Hyresnämnden genom att göra en ansökan om tillstånd av andrahandsupplåtelsen dit. Hyresnämndens beslut kan inte överklagas.

Hyr du ut lägenheten utan styrelsens godkännande riskerar du att förverka nyttjanderätten till lägenheten. Föreningen har då rätt att säga upp ditt medlemsskap för avflyttning.

Föreningen tar ut en avgift vid varje beslut om andrahandsuthyrning.

Bostadsrättslagen

Den 1 april 2003 ändrades bostadsrättslagen på några punkter, bland annat gällande andrahandsuthyrning. En nyhet är rätten att hyra ut lägenheten för att provbo med en partner. Hyresnämnden anser att sex månader är lämplig tidsperiod för provboende.

Nya regler för hyressättningen

Den 1 februari 2013 gäller en ny lag för andrahandsuthyrning av privatbostäder. En friare hyressättning har infördes som utgår från de egna kostnaderna, men för att få tillstånd att hyra ut i andra hand gäller samma regler som tidigare.

Ett tak infördes för den maximala hyran som utgår från lägenhetens marknadsvärde och normal avkastningsränta. Ovanpå detta kan uthyraren lägga månadsavgiften.
> Läs om regler från Hyresnämnden