Föreningsstämma

Föreningen består av dess medlemmar, som vid ordinarie föreningsstämman utser en styrelse som har till ansvar att sköta föreningen och dess fastigheter fram till stämman året därpå.
Kvistar med blommande Schersmin

Föreningsstämman är det tillfälle då medlemmarna kan granska verksamheten det gångna året. Medlemmarna kan också komma med förslag på nya sätt att driva föreningen eller ändra på sådant som de anser felaktigt. Ju större engagemang de boende visar i bostadsrättsföreningens angelägenheter, desto bättre blir gemenskapen och trivseln.

På den ordinarie föreningsstämman görs följande:

• Ekonomisk genomgång av föreningens årsredovisning för det gångna året
  • Genomgång av inkomna motioner
  • Val och omval av styrelseledamöter respektive suppleanter
  • Val av valberedning

Kallelse till ordinarie och extra föreningsstämma

Skriftlig kallelse till stämman skickas ut tidigast fyra eller senast två veckor i förväg.

Den ordinarie stämman hålls i maj varje år. Inför den ordinarie stämman har du som medlem möjlighet att lämna in en skriftlig motion till styrelsen.

Din skriftliga motion ska vara styrelsen tillhanda innan mars månads utgång och innehålla följande:

• Motionärens namn
  • Adress och lägenhetsnummer
  • Önskemål eller fråga
  • Förslag på åtgärd

Beslut fattas av de som är närvarande vid en stämma. Har du inte möjlighet att själv vara med kan du låta ett ombud närvara i ditt ställe. Endast medlemmens make/maka, registrerad partner, sambo, föräldrar, syskon, barn eller annan medlem får vara ombud. Ett ombud kan endast representera en enda person.

Ditt ombud ska ha med sig en skriftlig fullmakt (bifogas materialet som skickas ut med kallelsen). Fullmakten ska vara dagtecknad vilket betyder att fullmakten måste tecknas samma dag som stämman.

Extra stämma hålls när styrelsen anser att det finns skäl till det. Sådan stämma ska också hållas när någon av revisorerna eller när 10 procent av medlemmarna skriftligen begär det.

Information om nuvarande styrelse, valberedning och förtroendevald revisor hittas här.