Värme och inomhusklimat

Föreningens största årliga driftsutgift är för uppvärmningen av våra lägenheter. Detta påverkar naturligtvis vår gemensamma ekonomi och i förlängningen din egen avgift för lägenheten. Tillsammans kan vi påverka detta genom att följa några enkla riktlinjer som underlättar uppvärmningen av bostaden.

Innan du gör en felanmälan om att det är för varmt eller kallt hemma hos dig, tänk på att det finns mycket som du som medlem kan göra själv för att påverka ditt inomhusklimat. Tänk också på att du som medlem har ansvar att underhålla bostaden enligt det som anges i föreningens stadgar (se § 31). Du som medlem har bl.a. ansvar för din ytterdörr, vilket inkluderar t.ex. tätningslister. Du har även ansvar för bl.a. tätningslister när det gäller dina fönster och din altandörr. Du kan läsa mer om föreningens stadgar och ditt underhållsansvar här.

Du som medlem kan bli fakturerad för vissa tjänster du beställer genom felanmälan om det visar sig att det du felanmält är ditt ansvar som bostadsrättsägare.

Nedan följer en checklista att bocka av innan du felanmäler att det är för varmt eller kallt i din bostad:

• Är elementen helt uppvridna? För att få maxinställning, vrid motsols tills det säger stopp. Om det då blir för varmt vrider man sedan ner dessa i små steg tills man får en behaglig temperatur. Låt det dock gå ett dygn mellan justeringarna då det kan ta sin tid för rummet att justera värmen.
  • Har du luftat elementen?  Om något/några element är kalla medan övriga är varma kan det bero på att du behöver lufta vissa element. Element behöver luftas regelbundet. Gör en felanmälan till HSB om dina element behöver luftas. Luftning av element ingår i vårt fastighetsskötaravtal med HSB och kostar därför inget extra för dig som medlem.
  • Vädrar du lägenheten långa stunder och har t.ex. vissa fönster öppna regelbundet? Det behövs oftast tvärdrag i max 10 min för att byta ut luften i ett rum. Det kan ta lång tid att värma upp tak, väggar och golv som kylts ner under en längre period.
  • Har du sett över och ev. bytt samtliga tätningslister för dörrar och fönster?
  • Ställ inga stora möbler eller tjocka gardiner framför elementen. Detta hindrar värmen från att sprida sig. Undvik också värmealstrande apparater för nära termostaten. Värmen från t.ex. en tv kan göra att en termostat slår av.
  • Om du vill behålla värmen i din bostad, se till att inte bygga in några element med t.ex. elementskydd då det minskar värmeavgivningen.
  • Föredrar man ett svalare klimat i t.ex. sovrummet, se i så fall till att stänga dörren då det påverkar värmen i hela bostaden när man vrider ner temperaturen på ett element.
  • Låt inte köksfläkten stå på ett forcerat läge  för länge om du vill behålla värmen (se nedan).

Om du mäter temperaturen i din bostad, ska den som regel mätas ca 1 meter från yttervägg och golv.

Inställning för spiskåpan Franke

Många lägenheter, inklusive de som fick nya spiskåpor installerade under hösten 2019 som bekostades av föreningen, är utrustade med spiskåpan Franke. När du inte lagar mat eller behöver extra ventilation i t.ex. badrummen ska denna för det optimala inomhusklimatet stå på normalläge. Normalläget visas på bilden nedan (markerat D) och är det läge till vänster med en "mindre prick".