Lekplatser

De senaste åren har reglerna för vad som krävs för att tillhandahålla en lekplats ändrats.
Det åligger på fastighetsägaren (bostadsrättsföreningens styrelse) att ansvara för att lekplatsens standard upprätthålls, vilket regleras i plan- och bygglagen, PBL. Det kan innebära att bygga bort farliga fel på lekredskap, se till att fallutrymmet är tillräckligt stort, att underlaget är tillräckligt stötdämpande och så vidare. Lekredskapen ska dessutom vara godkända och byggda enligt standardens krav. Ansvaret för utrustningens säkerhet gäller oavsett tillverkningsår och regleras i produktsäkerhetslagen, PSL.

Exempelvis ställs krav i PSL om dokumetation som inte längre finns för våra lekredskap.
Även kostnaderna för årliga besiktningar har höjts ordentligt.
Föreningen står nu inför att uppdatera förvaltningsavtalen med HSB där priset för lekpatser nu gått upp till över 20 000 kr. Detta pris inkluderar dock ej reparationer. Exempelvis står det i avtalet: "Felavhjälpande underhåll skall utföras omgående när fel upptäcks upp till 10 000 kr".

Om det undgått någon så får vi också nedslag på våra lekredskap vid varje besiktning som behöver åtgärdas. Här ett litet axplock av dessa från 2023:

Sandlåda (södra gården):
- Förekommer rötskador kubbar.
Vippgungor (båda gårdarna):
- Lösa fästen mellan sidoskydd/sidodelar och sits.
- Märkning (identifering av redskap) inte identiferad vippgunga.
Gungor (norra gården):
- Gungställningens trä bedöms vara i sämre skick. Röta påträffas i 3st ben.
- Rost förekommer på schacklar fästa i gungleder samt inte helt draget i en schackel.
- Markering för marknivån inte identiferad.

I förlängningen skulle vi vara tvugna att byta ut lekredskapen och för vår lilla förening innebär detta stora kostnader. Med tanke på hur lite använda lekplatserna är samt att det finns flera andra lekplatser i närheten är det svårt att motivera att ha kvar dom. Med stigande kostnader på räntor, fjärrvärme, vatten samt el i antågande är det kort sagt inte läge.

Läs mer om fastighetsägaransvaret på HSBs webbplats eller om PSL hos Boverket.