Ordningsregler

Som medlem är du skyldig att känna till och följa föreningens stadgar. Ordningsreglerna gäller alla boende, såväl medlemmar som familjemedlemmar och andrahandshyresgäster.
Gångväg med hissad flagga

Tillsammans äger och förvaltar alla vi medlemmar husen vi bor i och tillsammans ska vi göra vårt boende ännu mer trivsamt genom hänsyn och respekt mot varandra. Att ha en bostadsrätt innebär att du får bo i en av föreningens lägenheter. Du äger alltså inte lägenheten och får inte ändra den hur som helst. De andra medlemmarna i föreningen är också delägare i lägenheten och har medbestämmanderätt.

Varje medlem är skyldig att gör det som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick innanför och utanför sin lägenhet. Ordningsreglerna är generella riktlinjer som alla medlemmar ska respektera och följa, men de kan inte täcka alla tänkbara situationer som kan uppstå.

Om alla medlemmar/boende följer våra ordningsregler bidrar vi till en bra grannsämja och att vårt område ser snyggt och attraktivt ut. För att detta ska uppnås krävs din medverkan! Föreningen slipper onödiga kostnader och välskötta hus ger dessutom ett högre värde.

Ordningsreglerna omfattar att du som medlem/boende respekterar följande regler:

Du har både rättigheter och skyldigheter som medlem. Genom att bo i bostadsrätt finns ett antal rättigheter och skyldigheter som du accepterat genom ditt medlemskap. Bland annat ska du hålla din lägenhet i gott skick, och du är skyldig att ha hemförsäkring och fungerande brandvarnare.
> Läs om dina rättigheter och skyldigheter

Bygga och renovera. Som medlem/boende ska du alltid kontakta styrelsen innan du gör väsentlig förändring i lägenheten, byter ytterdörr eller installerar laddare för elbil etc.
> Läs om regler för bygg och renovering

Ta hänsyn till dina grannar. Det ska vara tyst och lugnt både inomhus och på gårdarna mellan kl. 22.00 – 08.00 för att inte störa grannarna. Om du har planerat fest eller dylikt är det bra att i förväg informera dina grannar.

Om störningar upprepas trots att du pratat med din granne, bör du gå vidare till någon i styrelsen. Viktigt är att du gör det skriftligt – fyll i en "Störnings- och klagomålslista", se bifogat dokument. Detta för att det ska finnas underlag för hur omfattande störningen är.

Följ instruktioner kring avfallshantering. För att sophämtningen ska fungera utan att det blir ökade kostnader för föreningen, förutsätts att du som medlem/boende följer instruktionerna.
> Läs om avfallshantering

Gör felanmälan. Om skada eller något annat fel uppstår ska du omedelbart göra felanmälan till HSB. Antingen ringer du eller gör du din felanmälan här på webbplatsen.Om du har drabbats av skadedjur så ska du i stället kontakta Anticimex. Det är inte tillåtet att mata fåglar eftersom det lockar till sig råttor.
> Läs om felanmälan

Delta på städdagar och gräsklippning. Föreningen har av ekonomiska skäl valt att utföra trädgårdsskötsel i stället för att handla upp tjänster. Varje vår och höst samlas alla medlemmar för att göra fint på gemensamma ytor.

Från maj till september har vi ett gräsklippningsschema som både delas ut i brevlådorna och finns uppsatt på väggen i trädgårdsförrådet Gräsklippningsschema

I trådgårdsförrådet finns bl a krattor, spadar, grästrimmer och gräsklipparen.

Sköt om utsidan. Som medlem är du skyldig att sköta dina uteplatser och tillhörande planteringar. Missbruk eller misskötsel av uteplatser och bilplatser är negativt för områdets marknadsvärde. Utebelysning (permanent eller säsongvis) ska ej vara störande (starkt lysande eller blinkande) och medföra olägenhet för kringboende. Besiktning av områdets utemiljö sker regelbundet av fastighetsförvaltaren.

• Håll våra gårdar och gångvägar fria från papper, fimpar och annat skräp
  • Plantera inga träd, buskar eller klätterväxter nära fasaden eller så att dessa inkräktar på din grannes uteplats
  • Klipp dina buskar så att trottoarer och gångvägar hålls fria
  • Undvik att plantera giftiga växter (exempelvis idegran) samt växter med stora rotsystem (exempelvis syren)
  • Håll ogräs borta på de ytor utanför dig som angränsar ut mot våra gångvägar och trottoarer

Håll husdjur under uppsikt. Håll dina husdjur under uppsikt, och håll hundar i koppel. Varken katter och hundar får förorena innergårdar, gångvägar och gröna ytor.

Följ instruktioner för parkering och tvätt av fordon. Respektera reglerna för parkering av bil och motorcykel. Enligt föreningens stadgar är det förbjudet att tvätta sin bil eller annat fordon inom föreningens område.

> Läs om parkering och biltvätt

Håll ordning i gemensamma lokaler. Respektera bokade tider och håll rent och snyggt i tvättstugorna, bastun och de gemensamma förråden. Samma gäller för föreningslokalen och gästrummet.
> Läs om tvättstugorna
> Läs om bastun
> Läs om föreningslokalen
> Läs om gästrummet

Spela boll på avsedd plats. Det är inte tillåtet att spela boll inom föreningens område. Bollspel ska göras på avsedd plats, exempelvis på någon av fotbollsplanerna i närheten. Detta på grund av störande ljud, nedsmutsning och risk för skador på fasader, rabatter och parkerade bilar.