​HSB Living Lab del i stort EU-projekt för klimatsmarta lösningar

27 september 2017 Göteborg har tillsammans med Nice i Frankrike, Utrecht i Nederländerna och fyra följestäder beviljats 18 miljoner Euro, drygt 175 miljoner kronor, av EU för ett femårigt projekt. Det handlar bland annat om öppna data och att testa klimatsmarta lösningar för energi och hållbara transporter. Flera av projekten är knutna till forskningsarenan HSB Living Lab.

– Den här typen av utlysningar lockar de mest lovande initiativen i hela Europa och får betydande stöd från EU, vilket gör projekten prestigefyllda och eftertraktade. Nu får Göteborgs Stad än en gång chansen att visa sig som en av Europas smartaste städer, säger Eva Pavic, projektkoordinator på Johanneberg Science Park.

I projektet, som startar 1 oktober i höst, ska Göteborg, Nice och Utrecht ta fram smarta lösningar för energi, hållbara transporter och utveckla användningen av öppna data. I Göteborgs Stad samlas också data in om allt möjligt som vägbyggen, sophantering och luftkvalitet.

– Boende, föreningar och företag ska också kunna ta del av datan och göra bättre val eller skapa informativa tjänster – kanske en app – som andra också kan ha nytta av, säger Kim Lantto, utvecklingsledare för digital service och samordningsansvarig för öppna data i Göteborgs Stad.

Testas i experimenthus
I forskningsarenan HSB Living Lab, där drygt 30 människor bor samtidigt som forskning bedrivs, är flera projekt kopplade till EU-projektet. I ett av dem kommer de boende i HSB Living Lab bland annat ges möjligheten att följa sin energiförbrukning.

De boende kommer att få detaljerad information om både sin egen och sina grannars energiförbrukning. Blir det tydligt hur mycket du förbrukar i förhållande till grannen blir du förhoppningsvis mer benägen att släcka lampan när du går hemifrån, säger Rickard Malm, affärsutvecklare för HSB Living Lab.

I ett annat projekt kopplat till IRIS kommer en virtuell kopia av HSB Living Lab att tas fram, som är en spegling av det fysiska huset.

-Genom den här virtuella 3D-versionen av HSB Living Lab kommer vi att kunna se genom väggarna på huset. Det ger oss information om bland annat material och installationer, vilket är värdefull kunskap vi kan ta med oss när vi förvaltar och leder ombyggnadsprojekt i bostadsrättsföreningarnas fastigheter, säger Rickard Malm.

För mer information, kontakta:
Rickard Malm, affärsutvecklare HSB Living Lab
rickard.malm@hsb.se

Eva Edman Pavic, projektledare Johanneberg Science Park
eva.pavic@johannebergsciencepark.com

Kim Lantto, samordnare öppna data Göteborgs Stad
kim.lantto@konsumentochmedborgarservice.goteborg.se

Fotnot:
Fyra följestäder kommer att testa, utmana och replikera projektets lösningar för ökad spridning över Europa: Vaasa (Finland) Alexandroupolis (Grekland) Santa Cruz de Tenerife (Spanien) samt Focsani (Rumänien).

I Göteborg samarbetar nio parter – Göteborgs Stad, Johanneberg Science Park, Akademiska hus, Chalmers, HSB, Metry, Trivector, Tyréns och Riksbyggen.

RISE och IMCG ingår i projektet, de kommer att arbeta mer övergripande på ett internationellt plan. Johanneberg Science Park kommer att ha den samordnande rollen i Göteborg på uppdrag av Göteborgs Stad.

Öppna data
Information från offentliga organisationer, som Göteborgs Stad, som finns tillgänglig för vem som helst att använda. Informationen kan inte spåras till någon specifik person men används av organisationer och företag.

EU Smart Cities & Communities och Lighthouse

Projektet finansieras genom Smart Cities & Communities, Lighthouse projekt inom programmet Horizon2020. Läs mer hos EU: https://ec.europa.eu/inea/en/horizon-2020/smart-cities-communities

HSB Living Lab är resan mot framtidens boende.
Idén om ett levande labb för forskning om en hållbar boendemiljö föddes 2010 och är nu verklighet. På Chalmersområdet i Göteborg bor och lever studenter och forskare för att testa innovationer och tekniska lösningar för nästa generation bostäder. I 29 lägenheter utrustade med mätstationer och sensorer lever boende i en föränderlig byggnad där väggar, fasader och inredning utvecklas efterhand som forskningen fortskrider. HSB Living Lab är ett samarbete mellan näringsliv, stad och akademi. En världsunik och öppen arena för att skapa framtidens hållbara boendemiljöer. Huvudparters är Chalmers, HSB och Johanneberg Science Park.