Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

När HSB Kom till Luleå

I år fyller HSB 100 år. Med anledning av detta jubileum, vill vi ta tillfället i akt att berätta historien om när HSB kom till Luleå 1937.

Historisk sammanställning av Ordfirman Karl Petersen

Inledning

Att få tak över huvudet är ett av de viktigaste behoven i våra liv. Att få en god bostad har i alla tider engagerat människor. Idag betraktar vi bostaden som en viktig social rättighet. Ett samhälle som kan erbjuda alla människor en god bostad är ett bra samhälle.

På trettiotalet hamnade våra bostäder ordentligt i fokus. Författaren Lars Lubbe Nordström hade gjort en rundresa med husesyn hos statare över hela landet. Överallt mötte han samma eländiga syn, lort och fattigdom. Allt finns nedskrivet i hans bok Lortsverige. Ungefär samtidigt började Alva Myrdal formulera vad krävs av en god bostad: - Ett sunt och soligt läge, tillräckligt med luft och utrymme åt dem som bor där. För var och en ett avskilt rum att sova i, ett gemensamt utrymme där alla kan samlas, helst även en friluftsplats och ostört hörn för studier.

När Nordström och Myrdal på trettiotalet, drev på för en bättre statlig bostadspolitik i vårt land, börja det även hända saker kring bostadsfrågan i Luleå.

På café Cecil i Luleå samlades den 14 april 1937 en handfull personer för att diskutera bildandet av en hyresgästförening i Luleå. De som samlats var alla anställda av SJ, som stationskarlar, banbiträden och tågmästare. På mötet valde en interimsstyrelse och därmed kom startskottet för byggandet av den första bostadsrättsföreningen i Luleå. Det har nu gått 86 år sedan HSB tog dessa första staplande steg i Luleå.

I år fyller HSB 100 år. Med anledning av detta jubileum, vill vi ta tillfället i akt att berätta historien om när HSB kom till Luleå 1937.


HSB Norr i mars 2023

 

14 april 1937 - Första mötet på Café Cecil

På ett möte i klubbrummet på Café Cecil, onsdagen den 14 april 1937, samlades fem personer för att diskutera bildandet av Luleås första bostadsrättsförening.

Mötets öppnades av banbiträdet A. O. Palm som talade om möjligheterna att bilda ett bostadskooperativ i Luleå. På mötet diskuterades möjligheterna att köpa en fastighet och ombilda den till bostadsrättsförening i stället för att bygga nytt från grunden. Skälet till detta var att de närvarande på mötet kände farhågor för att de höga materialpriser och arbetslöner som rådde vid denna tid. Till saken hör också att det låg oro i luften för ett kommande krig i Europa.

Mötet beslutade ta kontakt med Hyresgästernas Sparkasseförening- och Byggnadsförening i Stockholm, för att diskutera bildande av en HSB bostadsrättförening i Luleå. Mötet valde en interimsstyrelse som fick i uppdrag att arbeta vidare med förslaget och därefter sammankalla till ett nytt möte.

Till interimsstyrelse valdes Anders Oskar Palm, Ernst Gustav Lindström och Karl Edvard Andersson. Palm utsågs till ordförande och Lindström till sekreterare.

 

24 juli 1937 - HSB Luleå bildades

Den 24 juli 1937 kallade interimsstyrelsen till ett nytt möte. På mötet deltog 12 personer. A.O. Palm rapporterade att kontakterna med Stockholm hade fallit väl ut, därefter beslutade mötet att bilda en byggnadsförening i Luleå samt att anta Hyresgästernas- Sparkasse- och byggnadsföreningars mönsterstadgar för moderföreningen. Därmed var bildandet av HSB i Luleå på väg att förverkligas.   

Till ordinarie ledamöter i styrelsen valdes Anders Oskar Palm, Karl Edvard Andersson, Ernst Gustav Lindström, Johan Manfred Lindmark och Petter August Johansson. Till suppleanter valdes John Isidor Valdemar Eriksson, Thor Alfonso Vallström och Fritz Ferdinand Sjögren.

 

1 januari 1938 - Brf Järnvägsmannen bildades

14 medlemmar 

De som utgjorde första styrelsen för Brf Järnvägsmannens var samtliga anställda av SJ; banbiträdet A. O. Palm, tågmästarna Gustav Lindström och J. G. Antonsson, stationskarl August Westin och signalreparatören B. Sundlöv.

Det var sedan en tid känt att SJ funderade på att sälja tre äldre bostadshus i kvarteret Stören. A.O. Palm bodde själv i ett av bostadshusen och hade vid tidigare tillfällen fört fram tanken på att köpa husen och ombilda dem till bostadsrätt. Husen inrymde lägenheter med rum och kök. Det fanns inga bekvämligheter och hyresgästerna önskade att bostäderna skulle bli moderna och rymligare. Badrum stod högt på önskelistan.

SJ var villiga att sälja husen för 85 000 kr. Interimsstyrelsen hade tillsammans med HSBs riksorganisation lagt ett bud på 82 000 kr, men efter att ha höjt med 3 000 kr antogs budet. Regeringen och Järnvägsstyrelsen godkände försäljningen den 1 januari 1938. Nu fanns Brf Järnvägsmannen på riktigt. HSB Luleå hade gjort sin första fastighetsaffär.

Efter köpet blev det bråda dagar för interimsstyrelsen. Fastighetstomten skulle avstyckas och lägenheterna skulle genom SJ:s försorg rökas mot ohyra. Nya hyreskontakt skulle skrivas med de boende och ved inköpas.

Diskussionerna om hur lägenheterna skulle moderniseras blev utdragna. En fråga som skapade mycket huvudbry, var hur lägenheterna skulle fördelas när ombyggnaden var avklarad. Till slut enades man om att de 15 lägenheterna skulle lottas ut bland hyresgästerna och därefter fördelades till medlemmarna.

 

HSB blev stilbildande i Luleå

Efter ombyggnaden blev de gamla lägenheterna moderna. Lägenheterna hade utrustats med badrum, en modernitet som var mycket ovanlig på den tiden, inte minst bland vanligt folk. Brf Järnvägsmannens badrum blev ett fint varumärke för HSB och en bra reklampelare för de kooperativa bostäderna. Den moderna Brf Järnvägsmannen blev stilbildande för det som därefter kom att byggdes i Luleå. I fortsättningen var det exempelvis en självklarhet att alla nya lägenheter skulle ha badrum. 

De moderna bostäderna rönte stor uppskattning hos Luleåborna. HSB berömdes för att erbjuda moderna bostäder med god standard. Detta fick till följd att HSBs medlemsantal ökade snabbt.  

 

1939 - HSB brf Sillen första nybygget i Luleå

21 medlemmar

Luleborna hade börjat få upp ögonen för HSBs goda ambitioner på bostadsmarknaden. Inte minst hade de moderna lägenheterna i Brf Järnvägsmannen, med badrum och överkomliga månadsavgifter, medverkat till detta. Nu hade många ställt sig i kö för att få en HSB-lägenhet.

Direkt efter Brf Järnvägsmannen ombyggnad, diskuterade styrelsen frågan om att köpa mark och bygga nya hus i Luleå. I kvarteret Sillen fanns en tomt som kommunen ägde, denna ville styrelsen köpa för att bygga HSBs första nybyggda bostadsrättsförening i Luleå.

För att planerna skulle gå i lås kontaktades HSB:s riksförbund, som bjöds till Luleå för att titta närmare på förslaget. Planerna föll i god jord hos riksförbundet och i december godkändes ritningarna för det nya huset. Brf Sillen blev HSBs första nybyggda bostadsrättsföreningen i Luleå.

Det var inte utan svårigheter som Brf Sillen blev till. Flera privata byggmästare vill komma åt tomtmarken. När anbuden hade öppnades visa-de det sig att HSB och en privat byggmästare lämnat samma anbudssumma. Genom lyckliga omständigheter - HSB hade erbjudit sig att betala extra för gatumarken - förlorade den privata anbudsgivaren affären. Därmed kunde HSB sätta spaden i jorden för nybygget.

Brf Sillen stod färdig 1939. Sillen var en liten bostadsrättsförening med 21 bostadsrätter, men föreningen blev startskottet för en ny bostadsepok i Luleå. Sillen var HSBs första nybygge i Luleå, men absolut inte det sista.  

HSB brf Sillen, den första nybyggda HSB bostadsrättsföreningen i Luleå.

HSB brf Sillen, den första nybyggda HSB bostadsrättsföreningen i Luleå.

1947

12 Bostadsrättsföreningar byggdes de tio första åren.
289 bostadsrätter och 490 medlemmar

Efter Brf Sillen följde en nästan exempellös utveckling av HSBs bostadsbyggande i Luleå. Mellan åren 1937 och 1947 byggdes tio nya HSB bostadsrättsföreningar i staden. Det blev full fart på HSBs byggande. Brf Harren blev den andra nybyggda förening, därefter byggde HSB i stort sett en ny bostadsrättsförening om året. I rask takt byggdes sedan Oskarsvarv 1, Oskarsvarv 2, Ekspinnaren, Ritaren, Svalan, Neptun, Laxen, Tallspinnaren och Gullvivan.

När HSB Luleå 1947 firade 10-årsjubileum hade man hunnit bygga 12 bostadsrättsföreningar med sammanlagt 289 bostadsrätter. (Till detta kan läggas 28 hyreslägenheter i stiftelsen Solgårdars barnrikehus, som HSB byggt och förvaltade i samarbete med Luleå stad).

 

Beröm från staden

De första tio åren var lyckosamma för HSB. Byggtakten var hög och många nya medlemmar sökte sig till HSB för att få bo i bostadsrätt. Men även ansvariga för Luleå stad vände sig till HSB för att samarbeta och få fart på byggandet, ett samarbete som kom att pågå i mer än femtio år.

I HSB Luleås jubileumskrift 1947, skrev ingenjören vid Luleå stadsbyggnadskontor Nils Magnusson, så här:

”Luleå HSB har blivit stadens största byggherre Åren 1942-1947 var brydsamma år för Luleå när det gällde bostadsförsörjningen. Det var då som HSB gjorde staden och allmänheten stora och värdefulla tjänster genom sin bostadsproduktion. HSB Blev därmed också residensstadens största byggherre. Samtidigt med att bostadsbeståndet ökades bidrog även HSB:s nybyggnader till sanering av ett flertal tomer.

Lägenheterna i HSB:s fastigheter är utförda med nutida moderniteter och håller god standard. Gårdsplanerna har försetts med planteringar och trädgårdsanläggningar, som i hög grad ökat trevnaden för hyresgästerna/medlemmarna. I fråga om källare- och vindsutrymmen är HSB:s byggnader utmärkt lösta. Anlitandet av entreprenörsförfarandet när nybyggnader uppförts har uppskattats av entreprenörer. Hantverkare och arbetare. Entreprenörsförfarandet har dessutom gett bästa resultat.”

1948 - Luleås Manhattan

Det goda renommé som HSB fick när de trädde in på bostadsmarknaden, öppnade ögonen hos många av stadens politiker och tjänstemän. Genom att samarbeta kunde man bättre råda bot på det stora behov av bostadssanering och nybyggnation som då fanns i Luleå. Samarbetet ledde till Luleå stad och HSB tillsammans bildade stiftelsen Malmudden. HSBs arkitekt G Ewerth ritade området och bygget startade 1948. Snabbt växte de nya och moderna husen upp i höjden. På bara några år hade Luleå fått en helt ny stadsdel med 458 moderna lägenheter.

Malmudden med de sex höghusen blev snabbt omtyckta av Luleåborna. Folkhumorn döpte området till ”Luleås Manhattan”. När Malmudden var färdigbyggt fick HSB fortsätt förtroende att bygga bostäder åt stiftelsen på Skurholmen och Örnäset.

 

1987 - HSB Luleå fyllde 50 år

112 Brf med 5931 bostadsrätter och 10 237 medlemmar

När HSB Luleå firade 50-årsjubileum var föreningen en av de största HSB-föreningarna i landet. Verksamheten hade utökats med fem kommuner, Gällivare, Kalix, Kiruna, Övertorneå och Haparanda. 1987 omfattade HSB Luleå 112 bostadsrättsföreningar och 5 900 lägenheter med bostadsrätt. Därutöver förvaltade HSB 9 100 hyreslägenheter åt kommunala stiftelser.

 

2023 HSB fyller 100 år

HSB Norr 287 Brf - 39 675 medlemmar

HSB Luleå har blivit HSB Norr och har funnits i Luleå 84 år. Vår verksamhet har vuxit kraftigt och omfattar idag 287 bostadsrättsföreningar och 39 675 medlemmar i Norrbotten och Västerbotten. Vi är idag en av landets största HSB-föreningar.

 

Historisk sammanställning av:

Ordfirman
Karl Petersen