HSB Stockholm certifieras inom arbetsmiljö

05 maj 2022

HSB Stockholm har certifierats inom arbetsmiljö enligt ISO 45001:2018. Organisationen har därmed åtagit sig att arbeta för ständiga förbättringar inom arbetsmiljöområdet, vilket ska leda till en mer hållbar arbetsplats.

– Jag är självklart mycket nöjd över certifieringen, men det är också något som förpliktigar. Att förbättra arbetsmiljön är ett ständigt pågående arbete, och som medarbetare ska man uppleva märkbara förbättringar i vardagen, säger Anders Svensson, vd HSB Stockholm.

Syftet med certifieringen är att höja nivån ytterligare och kvalitetssäkra arbetsmiljöarbetet. Övergripande ska det leda till ökad säkerhet och trivsel bland både medarbetare och andra intressenter. Certifieringen medför även en mer effektiv ledning och styrning, och bättre kontroll av risker.

– Vi strävar i alla sammanhang efter att vara ett konkurrenskraftigt företag med högt anseende på arbetsmarknaden. Då måste vi också intensifiera vårt systematiska arbetsmiljöarbete, med fokus på ökad säkerhet, hälsa och friskvård, säger Anders Svensson.

ISO 45001 är en internationell ledningssystemstandard för arbetsmiljö. Den hjälper organisationer med systematiskt arbetsmiljöarbete och ställer bland annat krav kring säkerhet, psykosocial arbetsmiljö, ledningens engagemang och medarbetarnas delaktighet.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 182 000 medlemmar, 56 000 bosparare, över 580 bostadsrättsföreningar i förvaltning och 4 000 hyresrätter. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 20 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

miljö, hållbarhet och csr
HSB Stockholm