Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Fem ”nya” fastighetsskötare

Social kompetens är viktigt i arbetet som fastighetsskötare liksom att vilja göra det där lilla extra. HSB Östra har nyligen anställt fem nya medarbetare. Eller nya och nya. De har alla arbetat som säsongsanställda och vikarier tidigare och är överens om att kommunikation är nyckeln till nöjda kunder.

Det pratas en del om den planerade fusionen mellan HSB Östra och HSB Södermanland just nu. Roger Sjögren, HSB Östras vd poängterar att det inte är aktuellt att säga upp några medarbetare vid sammanslagningen. Snarare tvärtom. Det behövs mer personal. På Fastighetsservices kontor på Söderleden märks det redan. Senaste året har flera nya medarbetare fått fast anställning inom fastighetsskötsel, energi och reparationer.

Några av dem har samlats efter den gemensamma fikarasten. Birgitta Andersson, Cilla Thornell, Haki Gashi och Elin Georgsson har alla varit vikarier och säsongsanställda på HSB Östra tills nyligen. Nu har alla fyra fått fast anställning och bytt det otrygga vikarielivet mot en trygg åtta-till-fem-tillvaro.

Henrik Karlsson ansluter till gruppen. Han började i måndags. Till skillnad mot de andra är han ny på jobbet. Eller inte riktigt. Han arbetade på HSB Östra under en period för fyra år sedan. Nu är han tillbaka, som fastighetsskötare och gruppledare. Även om det var ett tag sedan han var här senast känner han igen de flesta. Många har arbetat på Fastighetsservice i många år och det är få som slutar.

–Vi är ett sammansvetsat gäng som är måna om varandra och vi brukar sakna dem som gått i pension eller bytt jobb. Det går snabbt och lätt att lära känna alla och när någon kommer ny försöker vi se till så att han eller hon kommer med i gruppen, säger Cilla Thornell.

Haki Gashi säger att de även har en nära kontakt med ledningen.

–De finns i samma lokaler så det är enkelt att få tag i den man behöver prata med. Dessutom är det lätt att prata med dem. Det känns att de bryr sig.

De andra håller med och konstaterar att kommunikation är avgörande för att det ska fungera optimalt. Både internt och med kunderna.

–Det sociala är en stor bit i det här jobbet. Funkar det – funkar allt annat. Kommunikationen går hand i hand med om kunderna blir nöjda, säger Birgitta Andersson.

Cilla Thornell nickar och berättar att samma morgon när de var i en bostadsrättsförening och städade trapporna, kom det en gammal dam gående över gården och Birgitta gick fram och pratade med henne.

–Bara det att man byter några ord kan vara så viktigt. Många människor är väldigt ensamma och alla behöver känna sig sedda, säger Birgitta.

Social kompetens är mycket viktig i det här jobbet slår de övriga i gruppen fast. De skrattar och skämtar under intervjun. Delar med sig av personliga erfarenheter. Det märks att de är trygga med varandra och trivs.

–Så har vi ju ett ett roligt yrke också, säger Birgitta.

–Ja, och väldigt varierat, tillägger Cilla. Vi gör olika grejer hela tiden och träffar mycket folk.

Haki säger att de nog allihop är sådana som tycker om att göra det där lilla extra.

–Någon ber om något när man går förbi och det är klart att vi försöker hjälpa till även om det går utanför våra arbetsuppgifter. Det kanske bara tar tio minuter till så varför inte hjälpa till när man kan? De flesta blir väldigt glada då. Sen finns det ju förstås en och annan som klagar, men många verkar uppskatta det jobb vi gör.