Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Om HSB Köhantering: ”Det är lättare för oss att få överblick”

06 april 2021 Mindre pappersarbete, bättre överblick och inte minst mindre tjafs – för HSB brf Norregård har användningen av den digitala tjänsten HSB Köhantering underlättat administrationen av föreningens parkeringar och garage.

Text: Karin Aase

I utkanten av Växjö, med bara tjugo minuters promenad till centrum, ligger brf Norregård med de nio husen inbäddade bland gröna häckar. Föreningen byggdes i början av 70-talet. Liksom andra föreningar byggda vid den tiden har man goda parkeringsmöjligheter.

– Vi har totalt 94 parkeringsplatser, 59 garageplatser, 18 carportar och några mc-platser, säger Gun Carlsson, styrelseledamot i föreningen.

Tidigare var det bara garage- och carportsplatserna som hyrdes ut medan parkeringarna var öppna för alla medlemmar.

– Tyvärr ledde detta till ständiga konflikter och de som kom hem sent på kvällen hittade ingenstans att parkera, säger Gun Carlsson.

För några år sedan gjordes därför hela systemet om. Parkeringsplatserna märktes upp, numrerades och hyrdes ut på lång tid till de boende som var intresserade, samtidigt som man skapade separata gästparkeringar med betalning per timme. Det här minskade irritationen markant men ökade samtidigt den administrativa belastningen på styrelsen.

– Det skulle skrivas avtal, och det var alltid två i styrelsen som behövde skriva på, och sen skulle avtalet lämnas tillbaka till medlemmen. Det blev en himla massa papper som skulle skickas fram och tillbaka, och så skulle vi hantera kölistan ovanpå det, berättar Gun Carlsson.

”Det har blivit mycket mindre pappershantering”

Då föreslog föreningens förvaltare att HSB brf Norregård skulle prova att använda sig av den digitala tjänsten HSB Köhantering, något styrelsen nappade på direkt. Idag används den dels för uthyrning av parkeringsmöjligheter, dels för uthyrning av extraförråden i källaren. Och såhär långt är alla mycket nöjda.

– Det har blivit mycket mindre pappershantering och mindre jobb för vår förvaltare. Det är också lättare för oss i styrelsen att få en överblick över hur många platser som är lediga, vilka som är uppsagda och hur lång kön är. Sen finns det ju en del medlemmar som inte är så vana vid digitala tjänster, men då kan förvaltaren hjälpa dem manuellt, avslutar Gun Carlsson.

Se film om tjänsten här:
hsbkohanteringfilm.JPG

Är din förening intresserad av tjänsten HSB Köhantering?

Läs mer här


Ovan artikel från medlemstidningen HSB Uppdraget#4 2020.

omslag-hsb-uppdraget.jpg