Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Öppet bredbandsnät

Vi vill erbjuda alla våra hyresgäster tillgång till ett öppet bredbandsnät vilket ger stor valfrihet inom bredband, TV och telefoni. Arbetet med det nya öppna bredbandsnätet påbörjas i november 2020 och arbetet beräknas pågå fram till juni 2022.

Du som är hyresgäst kommer i god tid att få information när det är dags för din fastighet att anslutas till det nya öppna bredbandsnätet.

Vad är ett öppet bredbandsnät?

Det nya öppna bredbandsnätet ger dig som hyresgäst en stor valfrihet av tjänster inom TV, bredband och telefoni. Att det är ett öppet nät betyder att du kan välja mellan många olika tjänsteleverantörer och deras utbud. Via det nya öppna bredbandsnätet kommer du att kunna få upp till 1 000 Mbit/s internet, telefoni och TV med möjlighet till HDTV och olika kanalpaket.

Varför satsar HSB Stockholm på ett öppet bredbandsnät?

Samhället, rent tekniskt, utvecklas oerhört snabbt just nu och våra hyresfastigheter behöver rätt kapacitet för att klara av framtidens digitala tjänster. HSB Stockholm tror på ett öppet bredbandsnät för att öka valmöjligheterna hos våra hyresgäster samtidigt som leverantörerna blir konkurrensutsatta. Runt om i landet byggs nu fibernätet ut för en snabbare och stabilare uppkoppling vilket också ligger i linje med regeringens vision om att Sverige ska ha ett bredband i världsklass.

Hur går arbetet till?

Arbetet med det öppna bredbandsnätet sker i fler steg

  1. Vi genomför arbeten i våra fastigheter för att bredbandsnätet ska nå alla lägenheter.
  2. Vi ansluter varje lägenhet genom att installera en mediaomvandlare och nya uttag.
  3. Vi aktiverar nätet och öppnar upp för beställning av tjänster.

Vad är tidplanen för anslutningen?

När exakt din lägenhet berörs av arbetet beror på var du bor. Innan vi påbörjar arbetet kommer du få mer information från oss.

Hur beställer jag tjänster i det öppna bredbandsnätet?

På hemsidan stockholm.itux.se hittar du alla tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i det nya öppna bredbandsnätet. Där kan du läsa mer om hur ett öppet bredbandsnät fungerar och se vilket tjänsteutbud som finns. Du kommer att få information när det är möjligt att beställa tjänster.

Bredband 2/2 Mbit ingår i hyran

När installationen är klar och du är ansluten till iTUX Stockholm kan du beställa ett bredband med hastigheten 2/2 Mbit/s. Bredband 2/2 erbjuds av flertalet tjänsteleverantörer. Tjänsten kan beställas via stockholm.itux.se/tjanster. Sök på Bredband 2/2 för att se vilka tjänsteleverantörer som erbjuder tjänsten. Du kan även ta kontakt med tjänsteleverantören via telefon. Kontaktuppgifter hittar du på stockholm.itux.se/partners.

Hur påverkas min hyra?

Installation av fiber är en standardhöjande åtgärd som kommer att innebära en viss höjning av din nuvarande hyra. Hyran kommer att höjas med 65 kr/mån enligt förhandlingar mellan HSB Stockholm och Hyresgästföreningen. Vid förhandlingen tar vi hänsyn till dagens tjänster och utbud som ingår i er nuvarande hyra. Hyreshöjningen för det öppna bredbandsnätet avser alltså det mervärde av att man som hyresgäst får tillgång till nya och förbättrade digitala lösningarna.

Ytterligare frågor?

iTUX driver det öppna bredbandsnätet. Om du har frågor om tjänster och utbud: gå in på stockholm.itux.se. Där hittar du alla tjänsteleverantörer och deras kontaktuppgifter. Om du har allmänna frågor om det nya öppna bredbandsnätet och hur det kommer att påverka dig som boende samt frågor om själva byggnationen av nätet: mejla info@itux.se eller ring iTUX support på 0771-40 70 77.