Parkering

I området finns det parkeringsplatser med eller utan eluttag. Det finns även möjlighet att hyra plats i p-garagen, p-platser för större fordon (lastbil, husvagn, husbil m.m.) och p-plats för elbilsladdning.

Gästparkering: I området finns det gästparkeringar som är avgiftsbelagda. Föreningen anlitar Aimo Park för parkeringsövervakning dygnet runt. De övervakar även bostadsområdet i övrigt. Aimo Park kan ni kontakta exempelvis om någon står parkerad där de inte får parkera inom föreningen.

Kölista förhydra P-platser: Det finns en digital kölista "Mina köer" för P-platser man kan anmäla sig till. Listan samt användarmanualer för kölistan finner ni på "Mina sidor" på "mitthsb" under rybriken "Min bostad" > "Mina köer" alternativt på länken: https://mitthsb.hsb.se/mitthsb/min-bostad/mina-koer/

Om du ska flytta in i området och önskar P-plats så går det inte att söka P-plats hos HSB. Kontakta istället styrelsen några dagar innan inflytten så ordnar vi med ett tillfälligt P-tillstånd så att ni kan använda gästparkeringarna tills ni fått en egen förhyrd P-plats.

Kontaktinformation till styrelsen finner ni i menyn "Kontakt".

P-plats med motorvärmaruttag: Har du p-plats med motorvärmaruttag får sladden inte sitta kvar i uttaget då den inte används.

P-plats med ladduttag: Laddplatser (18 st) för laddning av laddbara bilar är utplacerade på 6 av parkeringarna (parkering 1, 2, 3, 4, 5 och 7). Laddstolparna kan leverera trefasladdning upp till 11kW (boxar märkta "Cacharge") alternativt 22kW (boxar märkta "Waybler"). Om möjligt rekommenderar vi de som laddar att göra detta under nattetid, för att minska effekttopparna under dagtid. OBS! Laddningen begränas med hänsyn till säkringar och övriga som laddar samtidigt - varpå laddningen inte alltid når upp till ovanstående nivåer.

Laddningstjänsten tillhandahålls av CaCharge och ni ska få ett mail från de samma dag som ni får tillgång till p-platsen. Mailet innehåller information om hur man går tillväga för att komma igång med tjänsten. Laddningen startar man genom CaCharge-appen i sin smarttelefon. Laddningen samt laddtjänsten (se priser nedan) betalas via det betalkort man registrerat.

P-plats i garage: Garagen öppnas genom att använda din passertagg på kortläsaren in till garaget. Med denna öppnar du även gångdörren in till garagen. Taggen aktiveras för garagen samma dag som du ska få tillgång till p-platsen i garaget.

PRISER:

Parkeringsplats: 150kr/månad.

Parkeringsplats med motorvärmaruttag: 300kr/månad.

Parkeringsplats med ladduttag för laddbil: 200kr/månad + 69kr/månad (tjänst hos CaCharge) + 2,00kr/kWh (områdeskod 6766). Klockan 22:00-06:00 finns möjlighet att ladda för 1,50kr/kWh om man väljer området som heter "Åbylund Nattområde" (områdeskod 6931). Priserna (per kWh) revideras titt som tätt av styrelsen för att matcha elpriserna hos el-leverantören.

Parkeringsplats p-garage: 450kr/månad.

Parkeringsplats lastbil/husvagn/husbil: 400kr/månad.

Gästparkering: Gratis 2 timmar med p-skiva, därefter 5kr/timme eller 800kr/månad. Nyinflyttade med P-tillstånd: 150kr/månad för en gästparkering.