Gransätras stadgar

Föreningens stadgar, som antogs på årsstämman den 26 oktober 2017, står i paritet med de lagar som finns på boendeområdet och de följer HSB:s normalstadga. Stadgarna har i laga ordning även registrerats på Bolagsverket.

Enligt reglerna har bostadsrättshavaren stor möjlighet att förändra i lägenheten. Med den rätten följer även ett utbrett underhållsansvar.

I HSBs broshyr Vem ska underhålla bostadsrätten? beskrivs och listas ansvaret på ett överskådligt sätt, om vad som faller på föreningen och vad som ligger på medlemmen. (se bilaga nedan)
Fördelningen gäller egendom som föreningen försett lägenheten med. Bostadsrättshavaren svarar alltid för egna installationer och sådant som tidigare lägenhetsinnehavare låtit installera.