Kabel-TV, Internet & IP-telefoni

I Gransätra är vi anslutna till Tele2s kabel-tv nät (tidigare ComHem). För internet är alla lägenheter försedda med ett fibernät från Telenor. Uppkopplingshastigheten är upp till 100 Mbit/s nedströms och upp till 10 Mbit/s uppströms.

Internetuppkopplingen ger en mycket snabb anslutning som gör det möjligt att se på film, ladda ner stora filer väldigt fort eller spela musik online! I abonnemanget ingår 5 E-postadresser, utrymme för egen hemsida samt fri support med generösa öppettider. Genom stämmobeslut från 2006 är föreningen dessutom gruppansluten till det avtal HSB har med Telenor (tidigare Bredbandsbolaget) om bredband och IP-telefoni. Avtalet omfattar samtliga medlemmar och innebär att månadsavgiften för bredbandet betalas via föreningen. Man väljer förstås själv om man vill utnyttja tjänsten eller inte.Anslutningsavgiften får var och en också betala själv.

I HSB- avtalet ingår även Telenors s.k. IP- telefoni. Även den tjänsten beslutar man själv om man vill ansluta sig till eller inte. Samtalstaxan får man förstås betala ur egen ficka liksom anslutningsavgiften, som är en engångsavgift.Telefonnummer till kundservice/support är 020-222 222. I övrigt hävisas till Telenors hemsida Telenor

Router
Har du problem med din router, kontaktar du också kundservice på Telenor och begär teknisk support. Där får du hjälp att avgöra om du behöver ny router eller inte. Informera om du använder en IP-telefon (hemtelefon/fast telefon med 08-nummer), för då är det en speciell router du behöver. Du behöver alltså inte köpa en ny router på annat håll.

TV från Tele2 (f.d. ComHem)

Det innebär att vi har möjlighet att utnyttja hela Tele2s tjänsteutbud av tv-kanaler, bredbandsuppkoppling och telefoni. Genom ett särskilt avtal mellan HSB/Gransätra och Tele2 har alla lägenheter tillgång till ett grundutbud med ett stort antal tv-kanaler. Utbudet av tv-kanaler förändras dock över tid och är inget föreningen kan påverka. För mer information om aktuellt kanalutbud samt om abonnemang på ytterligare kanaler, digital-tv, priser m.m. kontakta Tele2 på tel. 90 222. Samma nummer kan ringas om sändningsfel uppstår. I övrigt hänvisas till Tele2s hemsida Tele2

Sidan är uppdaterad 2023-03-09 av Kristina Evensen.